Antal 240mm2 till 500A huvudsäkring

29 jan 2014 07:34 #1 av Tim
Hej!

Vi har två inkommande 240mm2 till vårt kabelmätarskåp och huvudsärking 400A. Vi vill höja huvudsäkringen till 500A och EON hävdar att man behöver tre stycken 240mm2 för att klara detta. Varför kan man belasta en ensam 240mm2 med 250A medan man bara får (enligt EON) belasta parallella 240mm2 med 200A var?

/Tim

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 12:38 #2 av Svenne Eriksson
Kabellängd? Koppar? Aluminium?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 17:04 #3 av Tim
Aluminium. Transformatorn ligger 30meter bort, sprillans ny sedan dom la in två stycken 240mm2. Vi har alltså kört 240 A (har jag för mig) på en kabel innan. Sedan fixades ny transformator och två matningar för att kunna gå upp till 300. Sedan höjde vi till 400 och nu vill dom har 500. EON sa då att det krävdes tre 240mm2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 18:00 #4 av Tobias Karlsson
Kanske har med utlösningsvilkor att göra?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 19:03 #5 av Mats Jonsson

Tobias Karlsson skrev: Kanske har med utlösningsvilkor att göra?

Nej. Det har endast med byråkrati att göra. Det går att lösa med två kablar men det accepterar inte svenska nätföretag. Den svenska serviscentralstandarden, som är väldigt svensk, fördyrar de större anslutningarna med flera tiotusentals kronor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 19:37 - 22 sep 2014 08:44 #6 av Michell Martic
Ni som har sett elbranschen "uppifrån", hur är det?
Handlar det bara om byråkrati?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 19:39 #7 av Tim
Varför accepterar dom inte det? Så det går alltså att köra 500 på två kablar? Jag undrar också hur dom får ihop 500A på tre kablar. 166A säkringar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 19:47 #8 av Rikard Ågren
Blir inte allt över 200A ett effektabbonemang?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jan 2014 20:59 #9 av Markus Ågren
Effektabonnemang ligger vid större än 63A nu.
Vad jag vet så har alla bolag ändrat till detta?

Jag håller med Mats, har inte varit i kontakt med nätföretag allt för mycket. Men hört från andra och det kan vara riktigt "tufft". De kör stenhårt på sina regler som står på ett papper, går inte avvika en cm även om det skulle funka minst lika bra.

Men jag kan verkligen inget om deras nät och sådant. Så jag ska inte bege mig in i en sådan debatt.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2014 06:22 - 30 jan 2014 06:22 #10 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2014 08:19 #11 av Ronnie Lidström
80A och uppåt är gränsen här (Skekraft) tror jag.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jan 2014 16:55 #12 av Markus Ågren
Ja för som jag förstått det har vattenfall, Eon och dessa största leverantörer gjort det och vårat lokala energibolag har det också (Övik Energi).

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2014 20:36 #13 av Lars Engblom
Här i Finland har jag för mig att man bara fick säkra parallella kablar högst 200A fastän kabeln i sig själv klarar galant större säkringar. Är elbolagens byråkrati, och jag är ganska säker man har en bra orsak bakom också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 21:27 - 22 sep 2014 07:41 #14 av Michell Martic

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 08:40 #15 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Jag va ute med nya jobbet igår och passade på att fråga "det gamla gänget" varför det är som det är...
Svaret jag fick är att EN kabel är bra kyld och kan belastas 250 A, två kablar påverkar varandra och ger därför en högre uppvärmning o s v.
De hänvisade till SEK handbok 416.
...denna handbok finns inte vad jag vet utan istället så ska man kanske hänvisa till SS 424 14 05, 13.1.2.
Fylla på någon?

SS 4241405 omfattar inte belastningsförmåga utan endast frånkoppling vid fel. Detta är en av mina käraste standarder, ett underbart utbildningsmaterial för elektriker. Inte minst gäller det beräkningsmetoderna. Kan man denna standard och förstår innebörden så är man närmast oberoende av om det kommer nya installationsregler. Då har man en god baskunskap.

Jag tror att de avser Handbok 421 och då standarden SS 4241424 som behandlar belastningsförmåga. Motsvarande regler finns i SS 4364000.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:02 - 08 feb 2014 10:03 #16 av Rikard Ågren
Jag jobbar med en kontorsfastighet idag där vi efter ombyggnad av servisen har 750A in med 3 st parallella AXQJ 4x240/72. Så uppenbarligen tänker nätägarna olika här. Kanske påverkas det av att matande station ligger i samma hus

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:05 - 22 sep 2014 08:45 #17 av Michell Martic
En tanke är, vid beräkning av utlösningsvillkoret så får man beräkna efter EN kabel fast de är flera i fallet med parallella. Den sammanlagda dimensionen av kablarna kan ju inte användas vid dimensionering av säkringarna just till de parallella kablarna eftersom det kräver att alla säkringar löser samtidigt.
Det är här jag tyckte att det kunde vara intressant med just SS 424 14 05 eftersom det tas upp just att om en (av två) säkringar löser så kopplas ju även hälften av kabelarean bort. Det fördubblar ju motståndet över de parallella kablarna vilket leder till att kortslutningsströmmen sjunker ytterligare. För att säkring två ska lösa så måste utlösningsvillkoret vara beräknat efter EN kabel då.

Jag menar bara att vid parallella kablar så kommer belastningsströmmen och strömmen för utlösningsvillkoret närmare varandra än om det vore en kabel med motsvarande area med endast en säkring per fas.

...eller tänker jag helt fel?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 10:34 #18 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Jag jobbar med en kontorsfastighet idag där vi efter ombyggnad av servisen har 750A in med 3 st parallella AXQJ 4x240/72. Så uppenbarligen tänker nätägarna olika här. Kanske påverkas det av att matande station ligger i samma hus

Undar varför man använder +72? 146-skärm ger en högre jordfelsström och därmed kortare frånkopplingstider.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 11:14 - 08 feb 2014 11:15 #19 av Rikard Ågren
Vilken kabeltillverkare har 240/146?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2014 15:03 #20 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Vilken kabeltillverkare har 240/146?


De flesta tillverkarna har nog denna variant. Har i vart fall funnits i svensk standard sedan slutet av 1900-talet.

Nexans är en av de tillverkare som säljer denna kabeltyp.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder

Senaste foruminlägg