Formel för att räkna om Amper

30 jan 2014 20:34 #21 av Micke
Tackar för svaren.
Den fortsatta diskussion är intressant.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 feb 2014 19:52 #22 av Torbjörn Forsman
Det har inte kommit några förslag på ett par dagar så det kanske är dags att avslöja vad jag hade tänkt mig för lösningar.

Två olika alternativ:

1) Anskaffa en Yn/D -kopplad transformator. Märkspänningen på Y-sidan bör vara samma som i anläggningen, dvs 525 V, och spänningen på D-sidan spelar ingen roll. Lämpligt om den är i ungefär samma storleksordning som den Y/Yn-transformator som matar 525 V -nätet men förmodligen går det bra även om den bara skulle vara på halva effekten. Koppla in faser och nolla på Y-sidan till 525 V -nätet så bör allting vara klart. Blir det en spänningsosymmetri pga ett jordfel så kommer den D-kopplade lindningen att så att säga hålla emot, och rimligtvis bör felströmmen bli tillräckligt hög för att överströmsskydden ska lösa ut inom rimlig tid.

2) Koppla in tre spänningstransformatorer eller andra små enfastransformatorer (det skulle också gå bra med en trefastransformator bara man kommer åt alla anslutningar på sekundärsidan och den har rimlig spänning) till 525 V-nätet. Primärlindningarna kopplas i Yn. Sekundärlindningarna kopplas som öppet delta och i det öppna hörnet ansluter man ett spänningskännande relä som får lösa ut brytaren på högspänningssidan av den matande transformatorn om det uppstår spänning där.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 feb 2015 22:20 #23 av Torbjörn Forsman
Nu har det gått drygt ett år sedan senaste aktivitet i denna tråd, är det ingen som har några åsikter om mina lösningsförslag?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2015 08:02 #24 av Michell Martic
Lösningsförslag två, är inte detta i praktiken ett NUS-skydd?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg