HSP-Transa

16 nov 2013 18:57 #1 av Michell Martic
Fick precis hem en ny bok (Alf Alfredsson, Elmaskiner) och satt och läste om transformatorer. Läste att de värden som står på märkskylt syftar till Yy-kopplad trafo i alla lägen. Men hur annorlunda blir värdet vid t.ex. Dy-kopplat eller Dd? När jag läste eldistrubution så minns inte jag att man ens funderade på hur trafon va kopplad. Det enda man räknade med va ju märkeffekt och den interna impedansen för att få fram kortslutningseffekten över trafon till felkällan. Jag minns också att man räknade plus på parallellkopplade trafos och en sån där annorlunda beräkning (((1/x)•(1/z))/((1/x)+(1/z))) på seriekopplade trafos.

Men åter till min fråga; är detta något man tar hänsyn till, hur den är kopplad och på vilket sätt tar man i så fall hänsyn till det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2013 13:42 #2 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet HSP-Transa

Michell Andersson skrev: Fick precis hem en ny bok (Alf Alfredsson, Elmaskiner) och satt och läste om transformatorer. Läste att de värden som står på märkskylt syftar till Yy-kopplad trafo i alla lägen. Men hur annorlunda blir värdet vid t.ex. Dy-kopplat eller Dd? När jag läste eldistrubution så minns inte jag att man ens funderade på hur trafon va kopplad. Det enda man räknade med va ju märkeffekt och den interna impedansen för att få fram kortslutningseffekten över trafon till felkällan. Jag minns också att man räknade plus på parallellkopplade trafos och en sån där annorlunda beräkning (((1/x)•(1/z))/((1/x)+(1/z))) på seriekopplade trafos.

Men åter till min fråga; är detta något man tar hänsyn till, hur den är kopplad och på vilket sätt tar man i så fall hänsyn till det?

Förstår inte riktigt vad du menar med "tar hänsyn till hur den är kopplad"?
Man väljer väl trafo utefter applikation och med hänsyn till vad trafon skall användas till och inte tvärt om?

Värdena ändras väl inte beroende av koppling utan det avgör ju bara om du skapar en 0-punkt eller ej.

Behörighet AB

18 nov 2013 14:29 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet HSP-Transa
Det va så jag tänkte och därför undrade jag varför man tar upp det i boken, att märkplåten syftar till en Yy-kopplad trafo. Jag minns inte att det togs upp i eldistrubutionen nämligen.

En trafo som kopplas Yd istället för Yy borde väl ha en lägre spänning mellan faserna på sekundärsidan vid normal drift om allt annat är detsamma. Men kortslutningseffekten den släpper genom vid kortslutning är densamma...?

Det här va bara en nyfiken fråga på en fundering.
Jag har kanske för dåliga förkunskaper för att förstå det egentligen...

18 nov 2013 15:09 #4 av Johannes Hammarstedt
Svar från Johannes Hammarstedt i ämnet HSP-Transa

Michell Andersson skrev: Det va så jag tänkte och därför undrade jag varför man tar upp det i boken, att märkplåten syftar till en Yy-kopplad trafo. Jag minns inte att det togs upp i eldistrubutionen nämligen.

En trafo som kopplas Yd istället för Yy borde väl ha en lägre spänning mellan faserna på sekundärsidan vid normal drift om allt annat är detsamma. Men kortslutningseffekten den släpper genom vid kortslutning är densamma...?

Det här va bara en nyfiken fråga på en fundering.
Jag har kanske för dåliga förkunskaper för att förstå det egentligen...

Pratar vi distributionstransformatorer så är de ju kopplade på endera sättet och detta ändrar man ju inte.
Men om man skulle kunna göra det, och då från y till d på sekundärsidan så torde spänningen sjunka givet allt annat lämnats orört.
Har inte heller full koll på det då man inte gör så.
Vi får hoppas att nån annan kan ge oss klara besked :)

Behörighet AB

18 nov 2013 15:28 #5 av Michell Martic
Men där sa du något jag inte visste;
En distrubutionstransformator kommer färdig alltså. Det är inte som en isolertransformator på 20kVA som man kopplar som man vill.

Är varje distrubutionstransformator i den storleksordningen specialbeställd eller finns det ett antal att välja på? Finns det givna intervaller som man väljer mellan? Jag menar huvudsakligen till effekt då jag antar att spänningens nivå är förbestämd.

18 nov 2013 18:18 #6 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet HSP-Transa
Distributionstransformatorer är standardvara som man köper från lager, specialbeställningar är ytterst sällsynta.

Yy-koppling är sällsynt i praktiken eftersom en sådan transformator är alldeles för känslig för snedbelastning på lågspänningssidan, man använder hellre t ex Dy, Dz eller Yz.

Numera skulle jag tro att så gott som alla sådana transformatorer har kopplingen given från fabrik, men förr (60-70-80-tal) fanns det distributionstransformatorer där primärlindningen kunde kopplas i antingen D eller Y. Detta med anledning av alla elverk som hade 6 kV som distributionsspänning men planerade att höja till 10 kV, då kunde man använda samma transformatorer för båda spänningarna och vid en spänningsomläggning kunde man enkelt koppla om sina transformatorer istället för att byta ut allesammans. Sådana transformatorer var alltid z-kopplade på lågspänningssidan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Johannes Hammarstedt, Michell Martic

18 nov 2013 18:58 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet HSP-Transa
Finns det någon bra bok man kan läsa för att bredda sina kunskaper lite?

42

18 nov 2013 19:50 #8 av Torbjörn Forsman
Det finns gott om bra böcker, åtminstone om man inte har något emot att de är lite äldre. T ex Elkraftteknisk handbok (4 band, utgiven på 70-talet eller tidigt 80-tal). Det finns en bra lärobok i elmaskinlära som är skriven av Hans Mogensen, jag kommer inte ihåg titeln men den är grön. Förmodligen 80-tal.

18 nov 2013 20:02 - 18 nov 2013 20:04 #9 av Michell Martic
Den bok jag syftar till är del 3 i den nya versionen av Elkrafthandboken. Den är idag uppdelad på följande 3 band: Elkraftsystem 1, Elkraftsystem 2 och Elmaskiner.

Elkraftsystem 1:
  • Elkraftproduktion
  • Elkraftdistrubution
Elkraftsystem 2
  • Elanvändning
  • Elmätteknik
Elmaskiner
  • Elmaskiner
Den stora skillnaden skulle bara vara språket och att den är anpassad till dagens standarder. Vet dock inte hur den gamla versionen såg ut.

De nya kostar i alla fall 500:- stycket ungefär.

Tycker att det försiggår för lite diskussioner om sånt här på Fluxio! Vi vill ha mer.

19 nov 2013 20:44 #10 av Torbjörn Forsman
Den "gamla" Elkraftteknisk Handbok, 1982-84, är uppdelad på följande sätt:
Band 1 Allmän del
Band 2 Elmaskiner
Band 3 Elanläggningar
Band 4 Elkraftsystem

Om man verkligen vill veta ALLT om transformatorer och kan tyska, så kan jag rekommendera band 2 av Die Wechselstromtechnik, E. Arnold, 1910. Omtryckt flera gånger under 20- och kanske 30-talet. Det lär också finnas en äldre upplaga men den har jag aldrig sett själv.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg