EBR skrev: Det föreligger en förhöjd risk med att öppna stolptransformatorkabelskåp, typ KSIP, på grund av hur man löst installationen av matningskabeln från stolptransformatorn, då det är ett alldeles för litet utrymme att böja grova kablar på rätt sätt med hänsyn till böjningsradien. Notera att kabeln
är avsäkrad i skåpänden och ej matningsänden.
jag läste stolpskor.. hehe. men så var det inte.
Vi fick mail ifrån Svensk Energi ang. KSIP-skåp för ett tag sedan.
Detta har tydligen påpekats av montörer i flera år.
Vad heter de gamla skåpen utmed vägarna som rostar och öppnar man dörrarna så trillar nederdelen på Skåpet emot Nolla och L3? Minnet har svikit mig vad alla beteckningar heter nu när man inte jobbat med det på ett par år.
Martin: Menar du de "gamla" med blankskenor? De som har spänningsförande del 3mm innanför luckan? (De som elektriker tänker byta servissärkingar i men ångra sig när de öppnar dörrarna =) )
Ber om ursäkt för dålig kvalite men idag vart det lite mulet ute...
/Linjemästare Karlsson
Bilagor:
Last edit: 01 nov 2012 22:48 by Patrik Hedlund. Orsak: Bild infogad i inlägg. //Moderator
Japp de är de jag syftar på. Har själv varit inne i ett par ( ca 150st med blankskenor och ca 850st med isolerade skenor.) et gick inte alltid att se om det var gamla skenor i då de flesta skåpen hade innandömet byts i.
Något av de första jag fick lära mig på kurser mm var att trillar luckan in så är det bara att kasta sig bakåt och hålla för huvudet. Sen är de bara att vänta på att det slutar blixtra. Som tur är så den enda inseendet jag hade var en 35A kniv som smällde framför ögonen på mig. Värre var det för två jobbarkompisar som smällde 3st 315A framför ögonen.
Just denna skåpsmodel är omöjlig att tappa in luckan i, den "hänger" på utsidan och kan inte komma in i skåpet. Men annars kan de vara roliga att hantera =)