Hej alla elföretag
Har lämnad offert till elinstallation 2. vån
Kunden önska eljo renova vit
Lämnade pris på eljo renova vit.
Kunden återkom och menade att mina försäljningsprisr var rent för högt
Elbuttiken.se.com skulle leverera billigare
Exempel mina inköpspriser Ahlsell
1820021 dubbeluttag infällt inpris Ahlsell 131,29
1820022 ram till uttag 18,76
Total inköpspris netto 150,05
Tillkommer vinst 10% +15,00
Netto mot kunden 165,00
Moms 25% 41,25
Min försäljningspris inkl. moms 206,25
På elbutik .se kan du köpa dubbeluttag + ram för 165 inkl. moms
Ringde Ahlsell och pratade med distrikt chefen.
Ahlsell kunde inte anpassa sina prislistor till elbutik.com.se.
Chefen hos Ahhlsell påstådde att elbutik.se.com sälja varor produkter med, små fel i produktion som är inte godkänt som försäljning hos el grossister
Ringde Schneider och frågade om B produkter
Saret var: Finns inga B-produkter
Strunta i den kunden, det luktar problem. Du kommer säkert få lägga en arbetsvecka fritid på att diskutera fakturor angående kafferasters längd och pris på klammer.
Om du sitter och googlar varje enskild produkt så kommer du givetvis att kunna hitta det billigare någon annan stans. Men som yrkesman måste du kunna fakturera din tid. Du kan knappast ta betalt för en sådan prisjämförelse. Utan det får du göra på din fritid i så fall. Och accepterar inte kunden initialt att den lokala elektrikern är dyrare än lågprisjätten på nätet så kommer du säkert få lägga ner mycket tid saker som du inte kommer att kunna fakturera.
El-Grossister är inte billiga om du jämför med e-handelsbutiker och byggvaruhus. Tvärt om är de betydligt dyrare. Inte så konstigt egentligen. Dom ska hålla ett stort antal butiker med stora breda sortiment och få kunder öppna över hela landet. Det kostar så klart pengar som påverkar priserna.
Byggvaruhusen har uselt sortiment och med el-butik så tar det några dagar innan du får grejerna. Och det är ofta fel i leveransen, eller så har du glömt något. Så du lär lik förbaskat åka förbi någon grossist för att komplettera, tid du inte får betalt för. Värre, kunden kommer vilja ha pengar tillbaka på mellanskillnaden mot vad det skulle ha kostat på el-butik.
Ja, det är så det ser ut tyvärr. Lite dåligt pris kanske du har jämfört med firman jag jobbar på, men det är ju en av de stora.
Rykten om produkter av lägre kvalitet har man hört förut, men jag är väldigt tveksam till att man som leverantör skulle vilja släppa dåliga produkter på marknaden.
Om jag räknar som du gjort med mitt rabattbrev skulle kunden betala 178 kr ink.moms.
Dock lägger jag på minst 20% när jag räknar. Är det löpande ligger påslaget mellan 30-50% beroende på inpris.
Med just Renova är det så att Elbutik.se ligger lågt. Jag har också sökt svar hos grossister men aldrig fått något bra svar. Annars ligger man normalt sett under Elbutik.se på allt annat material.
du kan även passa på att nämna för kund att du lämnar INGA garantier på produkter som dom själva har köpt... DVS går nånting sönder pga bristande kvalité/måndags ex. etc. så får dom betala dig tiden för resa, bortkoppling innan dom själva kan reklamera produkten för att sen ringa tillbaka dig för att skruva tillbax prylarna när dom fått nytt.
snabbt räknat 2h + resa/tillfälle
lägg oxå till då att om dom har börjat jämföra uttag så jämför dom säkert andra produkter från elbutik kontra dina priser vilket kommer resultera i att du blir nerringd, söndermessad för att dom vill veta vilken typ av brytarre, dimmer osv. dom ska ha till sitt projekt. vilket kostar tid som du inte får ta betalt för.