Varför är normcentraler så smala?!

21 aug 2012 09:00 #1 av Åke Gustafsson
Vi använder oftast hagerkapslingar i 18modulers bredd. Men i en vanlig villa nu mer med flera JFB, kontaktorer, ur osv så blir fort en 4x18 för liten!

Varför ska de vara så "#¤%#¤&%"# smala? Varför finns inte hager med 4x25 tex? eller ännu bredare?

Finns det någon av er som frivilligt använder ännu smalare centraler (13 moduler) ????
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 10:44 #2 av Johan Andersson
Jag är också ganska less för smala centraler. Jag har ibland satt två st 3x18 bredvid varandra.. Det går ju men är helt klart lite mäckligt.

Nån som provat Schneiders normcentraler? E:2236398 tex är 5x24 moduler (finns även 6 rader). Är sugen att pröva beställa en sån men den var dock betydligt dyrare än Hagers.

Hager kommer förlora mycket mark om de inte skärper sig. Avsaknaden av bredare kapslingar samt 4 poliga PSA bland annat :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 14:49 #3 av Martin
Jag gillar Hager på ett sätt men hatar att just de inte har 4pol PSA eller at man står och väljer mellan olika centraler.. bääh.

Har sätt typ alla. de mindre använder man bara till något tillfälligt vid te en renovering eller om man sätter en JFB och kunden inte vill bygga om hela centralen eller om det bara ska dit ett astro ur etc. En sakk jag avskyd med Hager är att deras jord och noll plintar oftast är för få.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 14:54 #4 av Robin Strandberg
Garo har 2x25, 3x25 och tror även 4x25 i plåt.

Riktigt smidiga förutom deras noll och jordplint som känns att vara kvar från 80-talet.. :smack:

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 16:06 #5 av Friedrich Lossien
Jag är också lite trött på att Hager inte har bredare kapslingar. För deras noll- & jordskenor är ju en dröm att jobba med och kapslingarna i övrigt är riktigt trevliga dom med.

Eldon har också bredare kapslingar i plåt, 20 och 26 modulers bredd och upp till 4 rader. Tyvärr är deras noll- & jordskenor riktigt smäckiga..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2012 17:51 #6 av Urban Holmlund
Det finns större Hagerkapslingar/har själv satt upp denna. Förvisso infälld men har för mig att ram för u.p mont. gick att köpa...E2284335 KAPSLING INFÄLLD 144 MOD

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.045 sekunder

Senaste foruminlägg