Intressant diskussion om partex i villacentral

23 dec 2011 20:17 #1 av Mats Persson
Läste lite på ett grannforum om partex i villacentraler.. År det bara jag och någon enstaka till som tycker att det ser propert ut? Jag använder även ändhylsor på RK:n... Har tom köpt en tång för dubbelhylsor, när du går in med två st RK6:) Ser snyggt ut tycker jag..
Mycket enklare att trä på partex när man byter central än hålla på med tejp och tusch :)

Hur gör ni andra? Är man överambitiös?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 dec 2011 20:46 #2 av Fredrik Morin
Jag tycker inte att du är överambitiös. det skall se snyggt ut :tummeupp:

pysslar med lite allt möjligt :)

23 dec 2011 21:10 #3 av Ronnie Lidström
Är ju aldrig fel med uppmärkta ledare i centraler! Men i en liten villacentral känns det lite överkurs :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

23 dec 2011 22:18 #4 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Är ju aldrig fel med uppmärkta ledare i centraler! Men i en liten villacentral känns det lite överkurs :rulla:

+1

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 dec 2011 22:24 #5 av Richard

24 dec 2011 09:39 #6 av Jörgen
Att det ser bra ut är väl iofs ett plus, men största fördelen är att det blir enklare att felsöka tex jordfel om faserna, nolla och jord är märkta ihop. På en liten central spelar det inte så stor roll men är det en lite större underlättar det mkt tycker jag.

24 dec 2011 10:34 #7 av Mats Persson
Jag gör det oftast när jag byter central... Tycker det är mycket enklare att hålla reda på alla trådar då..
Sen ändhylsor blir det i centraler med bara skruvanslutning.. Ser inte bra ut när hälften av alla kardeler kryper till sidan om skruven...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

25 dec 2011 17:16 #8 av Johan Andersson
Mats: Hur numrerar du matningarna? I ordning de var tidigare? I ordning som du tänkt sätta dem? I ordning de kommer ut ur väggen?

Tänkte om man numrerar i den ordning man tänkt sätta matningarna så är det väl stor risk att man kommer på sen. Ah, kunden ville ju ha ett trefasuttag i garaget, och denna borde ju hamna i början vid trefasgrupperna, och så blir det o-ordning? Spelar väl dock egentligen ingen roll om det är märkt 1, 1, 1, 2, 2, 2, 15, 15, 15, 3, 4, 5, 6 på säkringarna, om man inte är väldigt pedantisk :rulla:

26 dec 2011 13:41 #9 av Niklas
Har aldrig använt partex i villacentraler, trots att jag har en fetisch för partex. Om man bortser från att det tar lite extra tid så är väl detta egentligen riktigt vettigt? Detta ska jag genast börja använda vid centralbyte istället för tejp osv som någon nämnde tidigare.

Företagare, serviceledare - Sörens El AB i Hälsingland

27 dec 2011 17:27 #10 av Mats Persson
Jag numrerar efter grupperna, så som jag har tänkt gruppera det i den nya centralen.

Elinstallatör ABL

27 dec 2011 17:52 #11 av Richard
Skulle jag be grabbarna märka med partex när dom är på stammbyten, så kommer dom bara garva åt mig...
:tokig:

En "stor" villa kanske....

27 dec 2011 18:20 #12 av Mats Persson
Nä, inte små lägenhetscentraler.. nån måtta får det väl vara även här... :)
Det är som sagt villa centraler det gäller för min del. Det blir lätt många grupper och inte helt enkelt att se var alla nollor och jordtrådar går..

Elinstallatör ABL

27 dec 2011 19:16 #13 av Ronnie Lidström
Jag märker heller inte med partex i villacentraler. Men det är väl egentligen inte så dålig idé. Kanske skulle prova nästa gång.

Trådarna måste ju ändå märkas upp på nåt sätt.

Och som Johan säger spelar det ju inte jättestor roll om det skulle hamna i lite fel ordning när allt är klart, huvudsaken att fas/nolla för en grupp har samma nummer. Märker du jorden också?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

27 dec 2011 19:25 #14 av Patrik Hedlund
Men gör ni inte som en lokalt välbekant klåpare gjorde när han bytte central? Utan att märka eller något överhuvudtaget bara rev loss alla trådar och rev ner centralen. :smack: :lol:

En annan historia om två elektriker som skulle koppla ur varsin ände på en mångledare som senare skulle återinkopplas. Den ena klippte av trådarna, den andra skruvade ur trådarna... :tokig:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

27 dec 2011 21:10 #15 av Mats Persson
Ja, när jag märker så märker jag även jorden.

Elinstallatör ABL

27 dec 2011 23:56 #16 av Magnus
Jag skrev i grannforumet om att jag sätter partex på gruppledningar i villacentraler, då fick jag frågan om varför jag ödslade sån tid på det...

Enl. mitt eget tycke tar det inte så många extraminuter att sätta en liten partex för varje tråd man lossar om man har laddat en lr ett par stickor i förväg, och har man på "rulle" så tar det ju inte heller lång tid. Så loss med första fas/nolla/jord, lr fas/fas/fas/nolla/jord för den delen, på med 5 st partex, alla med samma nummer, nummer efter gruppnummer, om första gruppledning= partex nr 1, sen bara fortsätta så. Och eftersom man har laddat iförväg så har man (nästan alltid) rätt antal av varje nr på stickan. Skulle det fela en lr så, så har jag en ask i direkt närhet också. Lär ta lika lång tid att pilla på som det tar att tejpa o skriva, och tejpen åker ju väck sen när det ska kopplas tillbaka, partexen sitter ju kvar och talar sitt tydliga språk även efter man fått upp nya centralen och åkt väck.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

28 dec 2011 08:29 #17 av Tobias Karlsson
Tycker det låter väldigt smidigt att märke upp kablarna på detta sätt, lätt att följa kablar och det ser proffisionellt ut. Och den extra tiden kan väl knappast vara något att prata på när man byter en central/sätter ny?

/Linjemästare Karlsson

28 dec 2011 08:46 #18 av Peder Myrne
Eftersom noll- och jord-trådar ska märkas vilken grupp de tillhör tycker jag partex funkar bra. De eventuella märkningar som finns på noll- och jord-skenorna brukar sällan vara speciellt tydliga och det kan vara svårt att få dom att stämma med grupperna.

28 dec 2011 12:33 #19 av Mattias
Jag har heller aldrig märkt med partex i villa centraler. Men det verkar ju vara riktigt smart. Får göra det nästa gång. Man måste ju får riktigt bra koll på var alla trådar tar vägen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg