Som gammal elektriker har jag insett att vi som har varit med ett tag besitter en enorm mängd kunskap som våra efterföljare, lärlingarna, verkligen behöver. Som lärling är man ofta osäker, och då skulle det vara guld värt med en smidig hjälpreda direkt i mobilen.
Jag håller därför på med ett stort AI-projekt som går ut på att stötta elektriker i deras vardag. En central del i detta är en felsökningsfunktion där användaren ska kunna beskriva ett fel och få svar på tänkbara orsaker och lösningar, baserat på verklig erfarenhet.
Nu behöver jag din hjälp! Jag letar efter berättelser om fel som ni har stött på och löst genom åren. Det kan vara allt från knepiga jordfel till klassiska ”huvudbry-projekt”. Berätta gärna om felet, hur ni hittade det och om ni använde något speciellt knep för att fixa det.
Tanken är att den här AI-modellen ska täcka allt som en elektriker kan ha nytta av – från första dagen som lärling till den erfarne montören. Den ska innehålla allt från felsökning och föreskrifter till allmänna tips och kul anekdoter från yrkeslivet.
Så, hjälp mig att hjälpa framtidens elektriker! Dela med er av era konstigaste fel och hur de löstes, eller varför inte en kul historia från bygget?