5 eller 4-ledare UC jordbruk

12 aug 2022 16:49 - 12 aug 2022 17:08 #1 av Sam
Vi skall på maskinhallen på jordbruket sätta solpaneler ca 100kWp. Inkommande 250A finns 80m bort i ett markskåp utanför huvudcentral. Där finns endast PEN. Gården är ca 100år och har flera byggnader med egna undercentraler där övergång till TN-S sker.

Vi har kommit överens med elektrikern att vi själva skall lägga kabel mellan huvudsäkring och växelriktare. För framtiden dimensionerar vi upp den nu till 4x240mm2. Elektrikern påstår dock att det måste vara femledare typ AXQJ eftersom det är fråga om jordbruk men den kabeln är ju typ dubbelt så dyr som en fyrledare N1XE.

Stämmer det han säger?

Tusen tack för ett bra forum!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2022 18:46 - 12 aug 2022 18:48 #2 av Patrik Hedlund
Jag vet inte om det är krav, men det finns i alla fall en rekommendation att alltid installera TN-S system (5-ledare) på lantbruk. Även 300 mA jordfelsbrytare på huvudledningar.

Men ta mina ord med en nypa salt, finns säkerligen flera andra här som har ett absolut svar på din fråga!

Denna handboken för elinstallationer inom lantbruk och hästgårdar kan vara värd att läsa lite i.
www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j...6i2IRgEGU27kaLSYoHgc

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Patrik

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2022 21:47 #3 av Sam
Svar från Sam i ämnet 5 eller 4-ledare UC jordbruk
Tack Patrik! Jag är helt med på att TN-S och jordfelsbrytare generellt skall användas i jordbruk i nya installationer. Men gäller det alltså matning mellan centraler oavsett praktikaliteter? En solcellsanläggning på 250A skall i så fall sitta bakom en jordfelsbrytare? Har aldrig sett en större än 63A. Och elektrikern bör då även installera en kapsling och dela upp PEN i huvudcentralen innan den matas ut till UCn även om man i huvudcentralen idag inte har uppdelad PEN? Vore ju onekligen toppen att reda ut detta så man vet!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg