Har en fundering som jag inte kan hitta svar på. Googlat men inte hittat något bra svar.
Går det att koppla batterier i både parallell och serie samtidigt.
Så att man har 24V, 36V, 48V eller 60V förbrukning och 12V laddning.
Någon form av sunt förnuft säger att det inte går. Men jag vill ändå fråga.
Vet att det blir fler Amper att ladda med parallell och att det tar längre tid.
Men det är ointressant i frågan. Men för det som vill ha ett Amp tal säg då 20A
Det går, under vissa förutsättningar.
Att seriekoppla flera exakt likadana batterier går utmärkt, det är ju ingen skillnad mot att cellerna i ett och samma batteri är seriekopplade. Man bör dock inte ta ut annat än högst obetydliga strömmar ur en del av den seriekopplade kedjan, annars får man problem med att vissa batterier aldrig blir fulladdade och andra blir överladdade. Detta är ett vanligt problem i t ex lastbilar med 24 V-elsystem, där någon klåpare gör det enkelt för sig och kopplar in 12 V-utrustning till det ena av de två seriekopplade batterierna.
Om de seriekopplade batterierna inte är exakt likadana (t ex om de är olika gamla eller har olika användningshistoria sedan tidigare), så bör man övervaka ofta och noga att spänningen fördelar sig lika över dem. Eller koppla in en s k equalizer som kan jämna ut spänningen mer eller mindre automatiskt.
Parallellkoppla batterier, i synnerhet blybatterier, bör man vara mer skeptisk till. Dels med tanke på risken att om ett batteri får en kortsluten cell, så kommer det att ladda ur de andra som ligger parallellt och om man inte upptäcker det i tid så har man alla batterier förstörda sedan. Och dels har vi risken att laddnings- och urladdningsströmmar fördelar sig ojämnt om t ex kabelresistanser är olika eller om batterierna har olika förhållande mellan kapacitet och inre resistans.
Om du vill ta ut flera olika förbrukningsspänningar samtidigt så föreslår jag att du seriekopplar batterierna till den högsta spänning du behöver och tar ut de lägre spänningarna via switchade DCDC-omvandlare. Om du bara har en lägre spänning till förfogande för laddning, så går laddningen också att lösa via en switchad omvandlare.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Vill bara ta ut en förbrukningsspänning men skrev några fler exempel.
36V är det jag siktar på. Men vill ladda alla med en 12V laddare.
Alltså förbrukning i serie och laddning i parallellt.
Så om du kan mer och eller mindre svara ja eller nej.
För hur batterier mår och amp och mer där till är jag bekant med.
Men är inte helt säker på att min idé är genomförbar.
Och vill inte testa idag efter som jag inte vill göra sönder batterier eller mig själv. (Lite feg)
Jag är inte säker på att jag begriper, så ställer lite frågor.
"Förbrukning, serie. Laddning, parallellt", typ. Alla batterier med en laddare och ladda samtidigt som förbrukning, det lär inte funka. Laddaren kommer kortsluta batterierna då.
Om du däremot laddar genom överkoppling så att seriekretsen bryts och parallell krets kopplas in när du ska ladda så är det ju möjligt, tänker jag.
Ska du köra flera oberoende laddare, en över varje batteri, så funkar det ju också rent kretsmässigt.
Ska allt vara igång samtidigt så misstänker jag en del dioder för backströmmar.
Du kan inte lägga upp något enkelt schematiskt med vad du tänkt dig?
Jag förstår det som att du har x antal 12 V batterier
Ex
2 st ger 24 V i serie
3 st ger 36 V i serie
4 st ger 48 V i serie
osv
om vi nu tar 3 st så vill du alltså koppla dessa i SERIE och ta ut 36 V MEN vill kunna ladda dem med 12 V laddare alltså kopplade PARALLELLT. Jag kan inte se att detta skulle kunna gå att göra samtidigt utan att koppla om mellan förbrukning och laddning. Då går jag alltså nog på Michells linje i föregående inlägg
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.
Michell A har ingen ritning/bild på det hela.
Men Mikael M och du har ändå förstått vad jag menar.
Och att ladda och förbruka samtidigt var och är utan tvivel en omöjlighet i mitt fall. För mycket elektronik skulle krävas som jag inte vill/orkar och en smula okunskap inblandat.
Var aldrig något jag tänkte försöka med.
Och med någon form av omkopplare så som ni säger verkar det vettigaste.
För att göra en laddare per batteri känns lite onödig kostnad på laddare.
Även om solceller har lockat att ha under körning för att förlänga drifttiden. (också kostnad)
Och då en solcellspanel till ett batteri för att undvika eventuella kortslutningar.
Så jag tror att jag fått svar på min fråga. Om det blir någon form av schema på det hela får jag åter komma så får vi fortsätta där.
Du skulle ju kunna ha två batteripaket och växla mellan dessa så att ett av de seriekopplade paketen alltid är på laddning. Sen någon form av enkel spänningskännande eöektronik som automatiskt växlar när du kommit åter i spänningen på det paket som laddar. Har du tillgång till lite kondningar också så skulle du kunna växla utan avbrott också kanske.
Jag ska sätta mig och göra ett enkelt schema över hur JAG tänkt att man kan göra så fort jag får lite tid över, ja, och om jag tänkt rätt så klart.
Just nu har jag inga alls. =)
Men satsar på 3*12V. Hur många amper får jag räkna på.
Beror på vad slut vikten blir och vilken hastighet jag vill ha.
Dom kommer sitta i någon form av fordon typ elektrisk go-kart.
Så att växla mellan två batteri i farten kan vara svårt. =)
Ser fram emot hur du har tänkt. rätt eller fel spelar just nu ingen större roll.
Så kör på så får vi se. =)