- Tack mottaget: 301
Nädu Michell, jag håller med Bo här.Michell Andersson skrev:
Nä, men nu är ESV utsedd tillsynsmyndighet och har flera gånger uttalat att deras uppfattning är att sjätte paragrafen innebär att du som innehavare SKA kontrollera att registrering finns.Bo Siltberg skrev: Ja sista meningen är fel - det finns ingen sådan skyldighet i elsäkerhetslagen, 2016:732.
Men denna kontroll är inget fel egentligen, det är kanske en bra grej, men det vore MYCKET tråkigt om man inte skulle kunna ringa en elfirma i gula tidningen och lita på att de har de kunskaper som krävs.
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Hehe, du är rolig du ...Michell Andersson skrev: Du har fel. Ingen stor grej. Det händer mig också ibland.
Då gick min poäng fram Micke.Electrum skrev: Kanske för att jag själv lite då och då gjort mig skyldig till just den härskartekniken, befriande att bli utsatt själv.
De exempel du tar upp vet jag inte om de kan vara faktiskt relevanta... Du har ju ingen lagstadgad skyldighet att säkerställa kompetensen hos din bilmekaniker, brandinspektör, kylskåpsreparatören, taxichauffören, läkaren eller tandläkaren. Istället har du kanske ett eget intresse av att säkerställa detta. Men fortfarande ingen lagstadgad skyldighet. Jag ser alltså inga belägg för din uppfattning.Bo Siltberg skrev: Man kan ju fråga sig hur man kontrollerar kompetensen hos bilmekanikern, brandinspektören, kylskåpsreparatören, taxichauffören, läkaren, tandläkaren och alla andra som potentiellt kan utsätta andra för fara? Några av dessa har ett leg att visa upp vilket är det enda rimliga som skulle fungera i praktiken. Här sticker ESV ut och menar att man har en skyldighet att kolla personen (närmare bestämt det företag som personen representerar) mot deras register på deras webb eller via telefon vilket jag vill minnas att jag uttryckt min åsikt om i andra trådar tidigare så det upprepar jag inte
Nu är det i och för sig inte ESV som hittat på detta med registreringen och det är dessutom nog bara en rökridå.
Vill man kolla elfirman mot registret så visst, jag motsätter mig inte, jag motsätter mig bara att det skulle vara en skyldighet. Finns denna skyldighet i lag mot någon annan aktör?
Och som sagt, ska man verkligen behöva göra det? Hur många kollar leg på läkaren? Det är meningslöst för de suger i alla fall.... Låt branschen sanera sig själv utifrån de omdömen de får från faktiska arbetsresultat, inte ett papper som glänser i guld.
Jo de är i alla högsta grad relevanta om man är intresserad av den faktiska säkerheten hos olika yrkesgrupper som kan ställa till med skada, inte bara elfirmor.Michell Andersson skrev: De exempel du tar upp vet jag inte om de kan vara faktiskt relevanta...
Claes Börjesson skrev: Hur gör man om en elektriker kommer hem till mig och säger "nej" jag är inte med i registret, men om du läser ElfirmaXX´s egenkontrollprogram så ser du att jag jobbar under den auktorisationen.
Hon kontrollerar man detta ?
Bo Siltberg skrev: Man kan ju fråga sig hur man kontrollerar kompetensen hos bilmekanikern, brandinspektören, kylskåpsreparatören, taxichauffören, läkaren, tandläkaren och alla andra som potentiellt kan utsätta andra för fara? Några av dessa har ett leg att visa upp vilket är det enda rimliga som skulle fungera i praktiken. Här sticker ESV ut och menar att man har en skyldighet att kolla personen (närmare bestämt det företag som personen representerar) mot deras register på deras webb eller via telefon vilket jag vill minnas att jag uttryckt min åsikt om i andra trådar tidigare så det upprepar jag inte
Nu är det i och för sig inte ESV som hittat på detta med registreringen och det är dessutom nog bara en rökridå.
Vill man kolla elfirman mot registret så visst, jag motsätter mig inte, jag motsätter mig bara att det skulle vara en skyldighet. Finns denna skyldighet i lag mot någon annan aktör?
Och som sagt, ska man verkligen behöva göra det? Hur många kollar leg på läkaren? Det är meningslöst för de suger i alla fall.... Låt branschen sanera sig själv utifrån de omdömen de får från faktiska arbetsresultat, inte ett papper som glänser i guld.
Mikael Wälikangas skrev: Hej!
Ställt frågan till ESV om begäran om egenkontrollprogrammet, svaret jag fick ser ni nedan.
"RUBRIK: Egenkontrollprogram
SVAR: Ett elinstallationsföretag är inte skyldig att visa upp sitt
egenkontrollprogram för annan än Elsäkerhetsverket i samband med
tillsyn av företaget."