De där gamla Hagerdvärgarna har jag bytt en hel drös av på olika ställen.
Vanligtvis så "löser" dom ut och går inte att återställa. Försöker man återställa dom så är det precis som en lätt fjäder som trycker tillbaks vippan, men vippan greppar inte i kontaktmekanismen internt i brytaren. Vippan känns "sladdrig".
Vissa ställen jag varit på så har jag manuellt slagit av övriga dvärgar som inte varit utlösta, och sedan har de inte gått att återställa igen.
Tyvärr har jag aldrig roat mig med att öppna någon sådan dvärg för att se vad det är som ger upp i dem.
Kanske en av dvärgarna som led av detta problem men hängde sig halvvägs och orsakade glappkontakt internt?
Hittade detta ihandboken för installationer i lantbruk:
Normcentraler
Flera brandskador i normcentraler (dvärgbrytarcentraler) pekar på risker då de sitter i fuktiga utrymmen eller där temperaturväxlingarna är stora. Brandskadorna hänger samman med att fasskenorna har använts olämp- ligt. Om det nns risk för kondens rekommenderas därför att överkopp- lingarna mellan brytarna görs med isolerade ledare (förslagsvis RK), alternativt med ”traditionella” fasskenor monterade på dvärgbrytarnas översida, med helgjutna fasskenor eller med fasskenor där eventuellt kondensvatten leds bort.
hur ser ni på fasskenor i centraler i ex vedbon eller uthus utan uppvärmning? dvs där temperaturen ändras med utetemp.
det var nytt för mig detta med att inte använda fasskenor där det sker kraftiga temp.omväxlingar. ( detta står enbart i reglerna för lantbruk va? så det är inget som är "fel" i ovan nämnda fråga? då det inte kan räknas som lantbruk? )
jag har själv satt upp en skena för ett år sedan hos min pappa då han snabbt skulle dra ut el till en vind som blev lägenhet till min lillasyster , men denna ska jag byta ut till RK nu
jag använder själv aldrig ändskydd utan kapar skenorna kortare än plasten är , har uppfattat att detta är ett plus då kondensen kan rinna ut på sidorna?
_Det_ låter minst sagt vettigt! :klapp:
Men blir inte dvärgarna upp-och-ner då, eller går det att montera så direkt?
Jag måste gå ut i verkstan och kolla... :smack:
Johan Larsson skrev: 12 grader räknas ju inte som ouppvärmt enligt mej. huset har alltid hållit 12 garder på vintern i ca 10års tid tror faktiskt inte fukt är boven här
daggpunkten blir ju ganska långt ifrån hur man en beräknar jag har 20% rh hemma med 22 grader inne just nu
Det kan ju vara kallare just i centralen om det är sämre isolering där samt öppna hål ut eller till vindan?
Det kan ju även ha kommit in fukt på annat sätt. T ex genom kondens i elrör som går mellan varma/kalla sidan isoleringen och sedan rinner ner i centralen.
I ditt fall så skulle jag först se till att täta alla rör och hål i centralutrymmet, sen skulle jag för säkerhets skull byta skenorna till RK.
Fukt borde inte vara något större problem.
Jag har grundvärme (ca 12 grader) i stugan, och temperatur- och fuktloggning igång.
Följande mätvärden kan noteras just nu:
Ute ca -5 grader, 85 % luftfuktighet (medelvärde av två mätpunkter)
Kök 13,5 grader , 14 % luftfuktighet
Sovrum 11,2 grader , 32 % luftfuktighet
Från igår kan man notera 12,0 grader och 40 % luftfuktighet i duschrummet, då hade tvättmaskinen nyss körts, golvbrunnen svämmade över och jag höll på med att svabba upp vatten från golvet.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Johan Larsson skrev: jag upptäckte detta av att jag inte kom åt värmepumpen via nätet så jag åkte dit det hade gått 2 huvudsäkringar
allt fruset inne golvvärme värmepump och -4grader inne temp som tur är vattnet avstängt
ska dit med fläktar för att försöka tina upp...
Först i tråden skrev du att huset var helt nerkylt och att värmepumpen som matades från annan central hade stannat.
Hade värmepumpen stannat först, huset kylts ner, därefter uppstod branden?
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Ronnie
Centralen sitter på innervägg och inga rör som går in i centralen ligger kallt det vet jag eftersom jag dragit all el
Örjan
Huset blev kallt eftersom huvudsäkringarna i mätar tavlan gick där av att värmepumpen stannade och hela huset blev kallt..
Golv värmen och andra rör i värmesystemet har klarat sej som tur är så inget har frusit sönder där
Jag har svårt att tänka mig kondens i en central, med samma temperatur som omgivningen. I ett ouppvärmt rum borde det då synas kondens på omgivande detaljer . Kan tänkas att det kan ske kondensbildning vid snabba temperaturväxlingar i en central med sämre ventilation.
Varför inte testa?Sätt ut en kapsling i ett ouppvärmt utrymme. Ser framemot några resultat.