Om man byter ut en äldre central till en ny med jordfelsbrytare ska man då även låta en ny bergvärmepump skyddas av den.
I vårt hus från -92 så är vår frånluftsvärmepump inte skyddad av jordfelsbrytare utan när brytaren löser ut så går pumpen ändå.
Även läste jag någonstans att ett märke av pumpar skulle ha en egen jordfelsbrytare?
Är det tillåtet idag att låta bli att använda jordfelsbrytare till en bergvärmepump?
Lars Nilsson skrev: Om man byter ut en äldre central till en ny med jordfelsbrytare ska man då även låta en ny bergvärmepump skyddas av den.
Först och främst ska du rådfråga installationsanvisningen för pumpen. Tillverkarens anvisning har företräde framför allt annat så länge man inte bryter mot installationsreglerna.
Sen är jag själv väldigt tveksam till att ha JFB till värmesystemet i hus här i Sverige.
Ibland måste jag, t.ex. om det är stickproppsanslutna radiatorer, eller om det är nästan omöjligt att sektionera i centralen.
Så mitt generella svar, Nej, om inte tillverkaren skriver att så ska vara.
Lars Nilsson skrev: I vårt hus från -92 så är vår frånluftsvärmepump inte skyddad av jordfelsbrytare utan när brytaren löser ut så går pumpen ändå.
Ja se mitt svar ovan. Så har jag installerat min egen FLVP, den installationsanvisningen föreskrev 100mA JFB eller ingen JFB. Så då blev det ingen, här.
Lars Nilsson skrev: Även läste jag någonstans att ett märke av pumpar skulle ha en egen jordfelsbrytare?
Om de föreskriver det, så ja ...
Lars Nilsson skrev: Är det tillåtet idag att låta bli att använda jordfelsbrytare till en bergvärmepump?
Japp, om den inte är stickproppsansluten då ...
Är du elektriker?, då borde du isåfall ha såpass koll.
Är värmepumpen fast ansluten behöver du inte det, om tillverkarens anvisningar inte speciellt kräver det. Annars kan brandskydd vara ett bra komplement (300 mA).
jag jobbar med värmepumpar hela dagarna och det är inga problem med att ha JFB på den (30mA)
jag har aldrig varit med om att själva kompressorn gör att jordfelsbrytaren löser men om man bränt elpatronen lite så brukar dessa göra att jordfelsbrytaren löser ut
Johan Larsson skrev: jag jobbar med värmepumpar hela dagarna och det är inga problem med att ha JFB på den (30mA)
jag har aldrig varit med om att själva kompressorn gör att jordfelsbrytaren löser men om man bränt elpatronen lite så brukar dessa göra att jordfelsbrytaren löser ut
/Johan
Men det är ändå lite trist om en sladd till motorvärmaren råkade bli liggandes ute i snön när hela familjen åkte till thailand i januari, och denna sladd löste sen jfb och familjen kommer tillbaka till ett hus i minusgrader och hela vattensystemet har frusit sönder och orsakat vattenskador för en miljon.
Det är inte dumt att se till att elen till värmesystemet har så trygg och säker matning som möjligt.
I alla fall här uppe i norden.
Johan Larsson skrev: jag jobbar med värmepumpar hela dagarna och det är inga problem med att ha JFB på den (30mA)
/Johan
Men det är ändå lite trist om en sladd till motorvärmaren råkade bli liggandes ute i snön när hela familjen åkte till thailand i januari, och denna sladd löste sen jfb och familjen kommer tillbaka till ett hus i minusgrader och hela vattensystemet har frusit sönder och orsakat vattenskador för en miljon.
Det är inte dumt att se till att elen till värmesystemet har så trygg och säker matning som möjligt.
I alla fall här uppe i norden.
kul det blev bilden skulle inte med.... skulle lägga in en annan med JFB för VP fast det syntes inget bra så skulle skita i det men slant med knapparna tydligen
men i alla fall är det en brunnen 400A last brytare som jag ska byta i morgon