Dvärgbrytare som huvudsäkringar

31 aug 2011 20:37 #1 av Patrik Hedlund
Har ni stött på dvärgar som huvudsäkringar någon gång i en vanlig mätartavla? Jag ramlade på det för någon vecka sen när jag säkrade ner från 25 A till 16 A. Min chef hade varit där innan med 16A PK och PK-nyckel och blev väldigt förvånad när han upptäckte dvärgar, så då fick jag komma senare i stället.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 21:26 - 31 aug 2011 21:27 #2 av Marcus Lundström
Det är inte tillåtet i Svensk Standard och i alla fall E-on skriver uttryckligen att det ska vara diaz. Antar att det beror på dvärgbrytarens begränsade kortslutningshållfastighet. Också att man ska kunna säkra upp och ner utan att bryta plomberingarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 aug 2011 22:03 #3 av Tobias Karlsson
Troligen någon elektriker som bytt huvudsäkringshållarna då de gamla antagligen brunnit upp...inte helt ovanligt. tyvär =/

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2011 03:49 #4 av Ronnie Lidström
Dvärgar som huvudsäkringar ser man ju då och då.. Men har aldrig sett dvärgar som mätarsäkringar.. Låter ju inte så genomtänkt

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2011 04:53 #5 av Gunnar Stenquist
Det finns ett sommarstugeområde en bit från mig där är alla mätarsäkringar dvärgar dom gjorde ett försök där på 70 talet så det finns faktiskt
Mvh Gunnar Stenquist

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2011 15:49 #6 av Patrik Hedlund
Ja, det kändes lite konstigt och tur att servissäkringarna fanns i samma källare också så att man kunde bryta för annars hade jag nog inte velat byta dvärgarna.

Men att det inte var tillåtet ens var något nytt, fast det är i Svensk standard som man får frångå om man kan visa på ett lika fullgott alternativ?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2011 16:34 #7 av Marcus Lundström
Ja och nej, Patrik. Du får avvika från SS men inte från de villkor som de som äger elnätet förordar. Vilket oftast är SS.
De kan ju om de vill ta bort en som installatör i deras elnät om man börjar hitta på egna lösningar.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2011 17:17 #8 av Reijo Eriksson
Enligt svensk standard SS 430 01 01 Mätartavlor gäller:

10.1 Mätarsäkring
Mätarsäkring kan utgöras av typ smältsäkring enligt SS-EN 60269-1 och -3 samt SS 428 05 39,
dvärgbrytare enligt SS-EN 60898 eller effektbrytare enligt SS-EN 60947-2.

10.2 Lastbrytare
Lastbrytare skall uppfylla följande fordringar enligt SS-EN 60947-3:
– märkdriftspänning upp till 400 V AC
– märkdriftström större än största mätarsäkrings märkström (25 A, 35 A och 63 A)
– kategori AC 22 vid märkdriftspänning
– termisk märkström minst 1,25 × största mätarsäkrings märkström (25 A, 35 A och 63 A)
– villkorlig märkkortslutningsström mindre eller lika med 10 kA vid strömbegränsande säkring mindre
eller lika med största mätarsäkrings märkström (25 A, 35 A och 63 A).

Elkopplare för mätsystem och kundanläggning inkopplas före elmätare och placeras i plomberbar del. I det
fall mätarsäkring utgörs av diazedsäkring kan elkopplaren utgå.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg