Jag har en ny motorvärmaranläggning som består i tre matningar. En 5g16 och två 5g10. Kommer inte ihåg exakt antal uttag men jag har räknat med 7A / uttag när jag dimensionerade själva matningarna från centralen.
Nu ska centralen/mätaren byggas om för att klara av detta.
Känns orimligt att behöva dimensionera den efter att alla uttag ska dra 7A* samtidigt. Motorvärmaruttagen är dessutom styrda via Garo G-CTRL så de går bara viss tid innan avresa.
Någon som har sett tabeller på hur man kan räkna?
* 7A är en siffra som jag lärt mig för jättelänge sedan och bara följt med i huvudet.. Kan ju teoretiskt dra 10A / uttag och alla kör för fullt.
7A per uttag låter högt att göra en effektberäkning på... Personligen tycker jag mig se att någon tagit märkström 10A och dragit den genom den ganska frekvent använda sammanlagringsfaktorn 0,7
Bästa är att effektlogga under en vecka på en anläggning i drift och använda den som referens när du dimensionerar.
Jag har inte jättestort underlag när jag säger detta (1st mätning) men en anläggning på c:a 50 värmare toppar på 13kW (i Stockholm).
Har inte sett siffror själv men hört att det ofta blir problem då man installerar fjärrstyrning då många undviker att koppla in sin värmare då det är krångligt om man inte vet exakt när man ska åka nästa gång. Med fjärrstyrning kan man sätta igång värmaren från frukostbordet
Det är vanligare och vanligare med bränslevärmare och användningen av motorvärmare avtar därför
Sen är det så klart en stor skillnad på var i Sverige studien är gjort. Är övertygad att en studie i Helsingborg skulle skilja sig från en studie i Luleå
Är det BRF eller på typ personalparkering där alla slutar samtidigt?
Har loggat en del anläggningar på BRF och kom fram till en sammanlagringsfaktor på 0.3 - 0.5. Men man kan omöjligt veta belastningarna på dessa anläggningar.
Vissa faser låg på noll p.g.a slumpen att inga hade motorvärmare på dessa platser.
På en relativt ny anläggning jag var på förra veckan så var det 17st m-värmare på 25A.
Det blir 68A per fas med 6A uttag. Så han som gjorde denna projektering hade inte tagit till i överkant direkt.
Det är lite klurigt tycker jag att räkna fram något vettigt.
Brukar räkna på 1750W per plats, sedan får man ta en sammanlagringsfaktor. Denna faktor får man justera utifrån hur många platser det är. Även såklart om det är bostadsparkering eller något företag.
Definitivt klimat och breddgradsberoende! Ju längre norr om Skåne ju större utnyttjandegrad...
Och med allt fler laddhybrider i bilparken så får du nog räkna med att åtminstone några kommer att gå ut och starta om tiduret flera gånger per parkeringsperiod. Här på verket har vi i princip slutat nymontera tidsstyrda uttag - vi märker dom gamla/nya som saknar tidsstyrverk med "Reserverat för elbilar" - och dom platserna är nästan alltid fullparkerade under dagarna. Så räkna på möjliga framtida beteendemönster och inte bara tidigare beteenden. Med 8-9A i laddström så drar laddhybriderna iväg sammanlagringsfaktorn rätt högt...
Last edit: 02 dec 2016 16:36 by Odd Hedberg. Orsak: Fått fram en bild på gammalt uttag med nya skylten...
Ska väl tillägga också att även rena elbilar ökar på våra parkeringar
- men inte lika snabbt som laddhybriderna ökar. De tycks bli fler för varje dag som går... :tokig:
Aktualiserar frågan om dimensionering igen, hur är det nu? Låt säga att man har tio skallar (alltså tjugo uttag och platser) med en N1XV 5G6 säkrad 25A som matning. Med 6A psk per plats och med en sammanlagringsfaktor på 0,6 så får jag det till ett max strömuttag per fas på 25,2A. Är en sammanlagringsfaktor på 0,6 lågt räknat? Bör man gå högre och gå på en grövre matning i det läget, 5G10. Skallarna har ingen styrning utan endast 6A psk.
Var inte så jätte många platser men, är det en bostad eller företag?
Om man säger företag, slutar alla samtidigt och börjar samtidigt?
Är det parkering med skiftgång på en industri t.ex så kan man sammanlagra lite hårdare.
Samma gäller egentlig bostäder också, är det skillnad i ålder så är det ofta bättre om man säger sammanlagringsmässigt. Om man antar att det finns 20 lägenheter och några är pensionärer osv. Så är det bättre. Är det mer att alla börjar arbetet 07:00 varje vardag så går alla igång samtidigt.
Electrum skrev: Är det inte tidur finns det en risk att många låter motorvärmaren vara på jämt hela vintern.
Kanske inte många, men åtminstone en och annan. För några år sedan var jag uthyrd som konsult och bodde i en övernattningslägenhet på veckorna. På parkeringen där utanför stod en bil som vad jag vet aldrig flyttade sig på hela vintern men den hade motorvärmarsladden inkopplad och kupévärmaren igång åtminstone 3 månader i sträck...
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Användningen av motorvärmaruttaget skiljer väldigt mycket beroende på om man måste betala strömmen själv eller ej. Kommunala bostadsbolaget här i Skellefteå bytte för massa år sedan ut en större mängd motorvärmarcentraler mot sådana med individuell mätning.
Kommer inte ihåg några siffror, men denna investering betalade sig väldigt fort
Installationen jag undrade om i denna tråd rör sig om Garo G-CTRL på en brf, så där betalar varje person sin faktiska förbrukning och motorvärmarna går väldigt lite i onödan eftersom man kan styra den via app osv.. Svårt ändå att veta hur mycket sammanlagring man kan räkna med.. Och sen är ju "risken" att det kommer tillkomma massa elbilar i framtiden som drar 10A konstant hela dagen.
Ronnie Lidström skrev: Användningen av motorvärmaruttaget skiljer väldigt mycket beroende på om man måste betala strömmen själv eller ej. Kommunala bostadsbolaget här i Skellefteå bytte för massa år sedan ut en större mängd motorvärmarcentraler mot sådana med individuell mätning.
Kommer inte ihåg några siffror, men denna investering betalade sig väldigt fort
Installationen jag undrade om i denna tråd rör sig om Garo G-CTRL på en brf, så där betalar varje person sin faktiska förbrukning och motorvärmarna går väldigt lite i onödan eftersom man kan styra den via app osv.. Svårt ändå att veta hur mycket sammanlagring man kan räkna med.. Och sen är ju "risken" att det kommer tillkomma massa elbilar i framtiden som drar 10A konstant hela dagen.
2år beräknades det ta ungefär och detta var 09, så katchiiing! Men då var det vissa extremfal... Någon hyresgäst använde kupevärmaren i kallgaraget för att få ett varmgarage :smack: sen var det medräknat att kunna säkra ner fastighetsabonnemangen.
ServiceElektrikern som Monterar, Konstruerar, Programmerar och Funderar dagarna i ända...