Olika dimensioner på kopparskenor

07 okt 2016 16:19 - 07 okt 2016 16:23 #1 av Per
I Ett av våra lsp ställverk har jag upptäckt att man minskat dimensionen "antalet" på
L1 L2 L3 Skenorna ju längre bort man kommer från ink brytare.
I detta fallet ligger de mest strömkrävande grupperna närmast ink fack så det
Känns logiskt på det viset. Men kan man göra så här? Är det regelvidrigt?
Jag tänker ett scenario i framtiden där nån ökar lasten på sista gruppen i tron om att hela
Skenpaketet är dimensionerat efter ink märkström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 okt 2016 16:49 #2 av Rikard Ågren
Det finns förhoppningsvis dokumentation på hur ställverket är uppbyggt? Denna bör man tillgodogöra sig innan man utökar. Skulle säga att det är installatörens ansvar att göra det

Projektledare el, styr och automation

07 okt 2016 18:25 #3 av Per
Rimligtvis borde det väl vara så. Jag tycker precis som dig Rikard. Funderingen grundar sig egentligen i en menings skiljaktighet mellan mig och en installatör som ska hjälpa mig att bygga ut detta ställverk. Vi har beställt ett med några fack i som ska anslutas i den änden där arean på skenorna är som minst . Strömvärdet på dessa skenor är beräknade att räcka till för de nya facken därför fortsatte stöllverkbyggarn med samma dimension. Våran installatör hävdar att hela paketet från första ink fack till sista facket i raden måste hålla samma dimension. Just för att man måste ta höjd för framtida uttag . Han menar att det är stor risk att nån tar för givet att hela skenpaketet klarar brytarens Markström . Enligt mig så saknar påståendet all grund då det är installatören som i framtiden monterar större säkringar som är skyldig att kontrollera anläggningens konstruktion.

10 okt 2016 15:21 #4 av Marcus
Hej,

När jag läser detta börja mina funderingar gå mot vad som händer vid en ev. kortslutning!? Att skenan klarar belastning vid normal drift kanske det inte är tvivel om? Men vad händer vid en kortslutning? Klarar ställverket en kortslutning?

Jag har varit med om att vid utbyggnad så väljer man att ansluta den "nya" delen med kabelförband via en större lämplig säkringsgrupp i den gamla delen. Förutsatt att den finns något ledigt

11 okt 2016 17:56 - 11 okt 2016 18:03 #5 av Per
I detta fallet så är den maximala kortslutningseffekten 35kA .Hela Ställverket är dimensionerat för drygt 50kA. Så i detta fallet är det inga problem med den biten.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder