Svetsar och jordfelsbrytare hur funkar detta?

29 sep 2016 07:48 #1 av Robert Svensson
Hej på er
Jag skall göra en utbyggnad på en svetsverkstad.
Tanken är att vi sätter 13st uttagslådor bestyckade med jordfelsbrytare, säkringar, 1st 432, 1st 416 och 2st 230v uttag.
Dessa fördelas på 4st 63A grupper, 3-4 lådor på varje.

Nu till min fråga........

Hur funkar svetsar och jordfelsbrytare ihop?
Finns det risk för att jordfelsbrytaren löser ut under normal användning av svetsen.
Är det någon som har erfarenhet av detta ?

I den befintliga anläggningen sitter det inga jordfelsbrytare ( byggt på 80-talet)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2016 09:02 #2 av Torbjörn Forsman
Det är normalt inga problem alls. En del invertersvetsar kan ha lite hög läckström pga radiostörningsskydd, men man måste nog komma upp i mer än 10 sådana på samma JFB innan det kan finnas risk att den löser ut.

Om en svets byggd med äldre teknik (transformator + likriktare eller roterande omformare) har tendens att lösa ut JFB, så har den ett isolationsfel som i vilket fall borde åtgärdas innan det förvärras. Blir man förvarnad om felet genom att JFB löser ut så blir ju skadorna på maskinen mindre än om man fortsätter köra tills den börjar brinna eller säkringar går.

Så med det upplägg av installationen du har tänkt dig, så tror jag att allt kommer att fungera utmärkt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

29 sep 2016 10:55 #3 av Electrum
I mitt eget garage funkar svetsen och JFB helt utmärkt ihop.
Jag har mer problemet med att startströmmen fäller dvärgbrytaren. I alla fall om jag sätter den på ett av mina 10A avsäkrade allmänuttag.
Men jag har ett 16A kombinationsuttag trefas/schuko, där funkar det dock alltid om jag har några meter skarvsladd mellan som strömbegränsar något.

Men jag har funderat på att sätta automater med D-karaktäristik, det funkar i alla fall med utlösningsvillkoret då jag har ganska starkt när här. Men det tar ändå emot lite. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

29 sep 2016 20:47 #4 av Torbjörn Forsman
Det vore nog bra att sätta upp minst ett 16 A enfas CEE-uttag (216) på varje uttagslåda, om det förekommer enfassvetsar på verkstaden. Schukouttag och -stickproppar brukar inte tåla miljön i en svetsverkstad i längden utan får ganska snart problem med varmgång även om de har 16 A märkström på papperet.
Se då också till att sätta CEE-stickproppar på alla enfassvetsar. Dessutom är det ju mycket lättare att ansluta en 2,5 mm2 gummikabel i en CEE-stickpropp än i en schukostickpropp.

Något schukouttag på varje låda lär ju behövas i alla fall för andra förbrukare än just svetsar

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.033 sekunder