Som rubriken säger, bytte en diazed central mot en ny bestyckad huvudsakligen med Hagers MBS110 dvärgar. Fördelning av 36 grupper på 3 jfb och en personskyddsautomat.
Kunden har problem med att en jfb löser kvällstid och påstår också att alla dvärgar löser ut, även en som går till en frånslagen 2-polig brytare 2 meter ifrån centralen.
Har någon upplevt detta tidigare?? Har hittills inte hört någon svara ja...
Ska leta fram felet med jordfelsbrytaren imorgon men har inte en aning om hur jag ska tackla påståendet om att alla dvärgar löser ut.
Det har jag aldrig hört talats om... Däremot har jag hört väldigt konstiga påståenden (som inte stämmer) från många kunder under åren som gått.
Kunden kanske menar att strömmen till brytarna försvinner när jordfelsbrytaren löser ut?
Kristian Göransson skrev: Ska leta fram felet med jordfelsbrytaren imorgon men har inte en aning om hur jag ska tackla påståendet om att alla dvärgar löser ut.
Svårt det där. Det är ju ganska lätt att ana att det är en väldigt okunnig kund det handlar om.
Jag skulle nog bara säga att jag kommer, så får vi titta på det tillsammans.
Sen på plats försöka utreda vad som egentligen hänt hos kunden, om det var bara JFB eller faktiskt alla säkringar.
Men det sista låter ju helt omöjligt, så det kan det rimligtvis inte varit.
Ska man åka till sjukhuset så gäller det att verka som man är riktigt sjuk, annars får man aldrig hjälp...
Jag känner mig läsa mellan raderna att kunden i fråga tänker lika om elektriker.
Kan det vara så att problemet överdrivits för att få dig att ta dig dit snabbare?
Har själv bara haft erfarenheten av JFB och en dvärgbrytare som löst ut. Detta på grund av mindre jordslutning i en vattenpump. MEn som i ditt fall alla. En riktig klurig karamell det där. Skulle vara intressant och läsa vad du kommer fram till.
Var hos kunden idag, hittade inga läckströmmar värda att ta i beaktan, ca 2,4 - 3,5 mA totalt i hela centralen.
Upprepade isolationsmätningar, denna gången med anslutna laster. Vissa gruppledningar underkändes och jag tror mig ha lokaliserat det till grenuttag med överspänningsskydd som kunden skaffat.
Vidare la jag till ytterligare en jordfelsbrytare för att minska risken för summafel.
Nu får kunden se hur det går i helgen, håller det så blir det grov och mellanskydd och ytjordtag som är nästa jobb.
Vad gäller att alla säkringar skulle lösa ut så har jag inte pressat kunden mer om det, får se om det påståendet återkommer om jordfelsbrytaren håller hädanefter.