Att ”blanda” jordade och ojordade apparater och koppla dem samman i olika rum

04 mar 2016 19:28 #21 av Michell Martic
Normalt kan man ha en del ström i jorden. Att det är en skyddsjord utesluter inte att det också kan vara en funktionsjord och en funktionsjord fyller ju ingen funktion om det ändå aldrig kommer gå någon liten ström i den. Det man inte vill ha i skyddsjorden dock är en driftström och anledningen till detta är det mer än försumbara spänningsfallet som uppstår av driftströmmen som i sin tur skapar potentialskillnader mellan eventuellt anslutna utsatta delar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2016 20:07 #22 av Stefan Ericson
När det gäller ström i PE så är det ett problem med båtar. Det är sällan 0V på PE och en alminum båt får alltid tag i 0V i sjön. Det här ger problem med galvaniska strömmar och land ström där PE enligt lag krav fins med.

05 mar 2016 06:05 - 05 mar 2016 06:07 #23 av Martin Lundmark

Martin Lundmark, LTU skrev: Hej Bo

Vad är skillnaden med att i en sådan anläggning ansluta en jordad stickpropp i ett jordat uttag och därmed undvika brum eller att sätta dit en ”Ground lift” i ett jordat uttag i samma bostad för att undvika brum?

Ursäkta meningen blev felaktig då det fattades ett o i "ojordat uttag"

Det skall stå

Vad är skillnaden med att i en sådan anläggning ansluta en jordad stickpropp i ett ojordat uttag och därmed undvika brum eller att sätta dit en ”Ground lift” i ett jordat uttag i samma bostad för att undvika brum?

05 mar 2016 10:21 - 05 mar 2016 10:27 #24 av Bo Siltberg
Skillnaden map risken för elchock är att en jordad stickpropp i ett ojordat uttag tillåtet och ofarligt så länge som rummet är isolerat, medan ”Ground lift” i ett jordat uttag är otillåtet och farligt då en av två skyddsbarriärer sätts ur spel.

Om det blir någon skillnad map störningar i signalkablar beror på om/hur de andra apparaterna är jordade.

För övrigt ser jag det som avgörande att produkterna (och ev deras instruktioner i brukset) löser detta problem. Det får inte vara möjligt att orsaka en farlig situation genom att dra en signalkabel mellan två audioenheter. För att bringa klarhet i detta skulle jag börja med att studera den produktstandard som finns, IEC 60065, 60950, 60990, ...

05 mar 2016 11:49 - 05 mar 2016 12:09 #25 av Martin Lundmark

Bo Siltberg skrev: Skillnaden map risken för elchock är att en jordad stickpropp i ett ojordat uttag tillåtet och ofarligt så länge som rummet är isolerat, medan ”Ground lift” i ett jordat uttag är otillåtet och farligt då en av två skyddsbarriärer sätts ur spel.

Det jag menade gällande likheten är t.ex. om jag har både jordade och ojordade uttag i mitt kök och har en jordad förstärkare där som "brummar". Om jag då flyttar apparatens stickpropp (apparaten står på samma plats) från ett jordat uttag till ett ojordat uttag i köket då är det, i princip, samma sak som om jag kopplar in en adapter i det jordade uttaget som " bryter " (kopplar ur) skyddsjorden.

05 mar 2016 12:02 #26 av Martin Lundmark

Bo Siltberg skrev: Om det blir någon skillnad map störningar i signalkablar beror på om/hur de andra apparaterna är jordade.

För övrigt ser jag det som avgörande att produkterna (och ev deras instruktioner i brukset) löser detta problem. Det får inte vara möjligt att orsaka en farlig situation genom att dra en signalkabel mellan två audioenheter. För att bringa klarhet i detta skulle jag börja med att studera den produktstandard som finns, IEC 60065, 60950, 60990, ...

Bra Bo!

Tillverkaren av apparater skall ange hur deras apparater skall användas men jag tror inte många förstår hur de bär med sig jorden via signalkabeln från en jordad apparat i ett rum vidare till ett annat rum till en apparat som är dubbelisolerad och står i ett annat rum.

Hur många kan redovisa hur deras multimedia apparaters sammanlagda ”jordningssituation” ser ut det kan ju handla om 10 -talet apparater och både jordade och ojordade apparater och data och tv-kabelnät etc.

Hur många inser riskerna?

Hur många vet att de som anläggningsägare har ansvaret?

Det är mycket tal om skyddsjord (undvika skyddsjord) när det gäller ”jakt på brum”. Hur många skriver om hur de arbetat med skyddsjorden hemma för att öka säkerheten om något händer, t.ex. en skyddsbarriär går sönder?

Det är bl.a. därför jag tar upp detta i detta forum.

05 mar 2016 16:18 - 05 mar 2016 19:24 #27 av Stefan Ericson
Nu ska jag in och se om det blir lite fart.
I MAS80 så finns regeln, ett ledande material som finns på isollerat material, ska jordas.
En apparat med metall hölje, skall där med jordas i en isolerad miljö.
Martin, jag håller inte på med den typen av produkter.
Enligt MAS80 skall en spänning ha ena sidan mot jord. +5Vdc, +24Vdc 100Vac. Kolla om det här stämmer på dina apparater.

05 mar 2016 18:45 #28 av Bo Siltberg
Jo men nu har vi kommit överens om att begrava den mytomspunna och icke existerande MAS80, toleransen mot detta ord är mycket nära noll nu Stefan.

Om dessutom MXXX påstår de saker du nämner så är saken klar, den är felaktig:
- Utsatta delar ska jordas, icke utsatta delar ska inte jordas.
- Berörbara metalldelar på en klass II-produkt ska inte jordas för det är ingen utsatt del.
- Ingenting ska jordas i en isolerad miljö.

Inte ett ord mer om MXXX nu.

05 mar 2016 19:03 #29 av Bo Siltberg

Martin Lundmark, LTU skrev:

Bo Siltberg skrev: Om det blir någon skillnad map störningar i signalkablar beror på om/hur de andra apparaterna är jordade.

Bra Bo!

Tillverkaren av apparater skall ange hur deras apparater skall användas men jag tror inte många förstår hur de bär med sig jorden via signalkabeln från en jordad apparat i ett rum vidare till ett annat rum till en apparat som är dubbelisolerad och står i ett annat rum.

Hur många kan redovisa hur deras multimedia apparaters sammanlagda ”jordningssituation” ser ut det kan ju handla om 10 -talet apparater och både jordade och ojordade apparater och data och tv-kabelnät etc.

Hur många inser riskerna?

Hur många vet att de som anläggningsägare har ansvaret?

Det är mycket tal om skyddsjord (undvika skyddsjord) när det gäller ”jakt på brum”. Hur många skriver om hur de arbetat med skyddsjorden hemma för att öka säkerheten om något händer, t.ex. en skyddsbarriär går sönder?

Det är bl.a. därför jag tar upp detta i detta forum.

Det är bra frågor. Den absoluta majoriteten av användare pluggar ihop de kontakter som passar utan att tänka mer på det, eller förstå. Det är ju inte rimligt att de ska förstå de säkerhetsmässiga egenskaperna hos antennkabel, RCA, USB, HDMI och allt annat som kan förekomma (det är nog snurrigt att förstå funktionen hos dem..)

Fungerar det så är de nöjda. Därför är det viktigt att produkterna genom sin utformning förhindrar farliga kopplingar. Misstänker dock att de inte riktigt når ända fram. Tyvärr måste vi också leva med gamla förutsättningar som isolerade rum med ojordade uttag. Troligen tar inte produktstandarden riktigt höjd för sådana kombinationer utan lägger ett ansvar på innehavaren att inte föra in jord i isolerade rum, ja följa den outtalade enkla regeln att inte dra kablar mellan rum överhuvudtaget.

Ditt exempel att flytta stickproppen från ett jordat till ett ojordat uttag är svårt att komma tillrätta med, det är ett udda fall som inte ska kunna ske...

05 mar 2016 19:28 - 05 mar 2016 20:07 #30 av Stefan Ericson
Bo mina äldre saker har en vanlig 2 polig Europa konakt. Om det visar sig att det börjar kopplas som jag skriver, så får ni börja tro på det också.

05 mar 2016 19:52 - 05 mar 2016 20:04 #31 av Martin Lundmark
Hej Bo

Att både klara av att det är lite störningar och samtidigt klara elsäkerheten har tekniker arbetat med i många år. Sveriges radio (SR) och Sveriges television (SVT) tillämpade tidigt att komplettera skyddsjorden med teknikjord senare kallat funktionsjord. Man kan säga att de hade ett trefas sex-ledarsystem. Tre faser, nolla, skyddsjord och teknikjord. Där teknikjorden (kopplad till referensen för signalöverföringen) inte fick föra någon ström.

Elkraftmatningen till apparaterna var kopplade likt en ”stjärna” från kraftfördelningen i mitten och alla signalkablar mellan apparaterna gick samma väg som kraftkablarna. D.v.s. den långa omvägen till ”stjärnans” mittpunkt

Om vi konsekvent har skyddsjord i alla uttag, ansluter alla jordade stickproppar till dessa jordade uttag (utan några Ground lift) då kan jag tänka mig att vi klarar elsäkerhetskraven även om vi kopplar ledningar mellan rummen.

Men får vi då ”brum”, då får vi INTE koppla bort skyddsjorden utan måste lösa det med t.ex. galvanisk isolation av signalsidan. Annars tappar vi elsäkerheten.

Om allt på signalsidan inte går att galvanisk isolera (det går inte för SVT/SR) då får vi skapa en tillräcklig stark förbindning av skyddsjorden mellan apparaterna så att ingen potentialskillnad som ger ”störning” kan uppstå.

Man kan börja ansluta alla apparater i samma ”skarvuttag”. Har man många apparater drar man fram en trefasmatning med gemensam skyddsjord till en trefasfördelning till alla sina apparater.

Vill man fortfarande ha apparater i många rum och det inte går att ordna galvanisk isolation på signalsidan återstår att skapa en stark potentialutjämning i hela huset där all skyddsjord ansluts.

Har någon fler förslag?

05 mar 2016 20:36 #32 av Torbjörn Forsman
Ett råd till i sammanhanget är att hålla övertoner borta från elnätet i anslutning till känsliga anläggningar.
Övertonerna ger ju upphov till förhållandevis högre spänningsfall i PEN-ledare mm i och med att ledarnas reaktans ökar med frekvensen, och de tar sig dessutom lättare genom störningsskyddskondensatorer mm än vad 50 Hz gör.

Man kan t ex tänka sig dubbla lågspänningsfördelningar, matade från var sin transformator, för övertonsspridande respektive känslig utrustning.
Det kan vara lämpligt att gallra ut de värst övertonsspridande sakerna (t ex äldre switchade nätdelar, frekvensomriktare mm utan PFC, äldre lysrörsarmaturer utan faskompenseringskondensator, tyristor-(fasvinkel-)styrd utrustning) eller att mata dem via en lämplig drossel eller parallellresonanskrets som sväljer de värsta övertonerna.
Har man spänningsövertoner på nätet som kommer utifrån kan man bli av med dem med serieresonanskretsar som läggs parallellt med matningen. Tredje, nionde osv tonen sväljs effektivt av Y/D-kopplade transformatorer om de är tillräckligt stora och har låg kortslutningsimpedans (D-lindningen behöver inte vara ansluten någonstans).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg