Jag har en kund som vill ha lite bytt ljus i hallen, ev i något annat rum också.
Och vi kikar på väggmonterade uplights, då det är lite drygt 3 meter takhöjd.
Men i så fall kommer det bli en utanpåliggande kabel på väggen uppifrån tak/vägg-vinkeln ner till armaturen.
Det ska målas och så, så den kan spacklas och målas in rätt bra, men jag blir ändå orolig att kabeln kommer synas väl så bra där den blir upplyst av lampan.
Är det någon som har erfarenhet av detta, och kan lugna mig med att man inte brukar störa sig av det, alternativt att det "ser fördjävlit" ut.
Förtydligande, det är alltså kabeln, utanpåliggande, mitt i ljuskäglan, som jag är orolig över.
Ska man spacka och måla så kan man väl fräsa/fiska fram kabel istället?
Jag har gjort ett fåtal upp/ner ljus på fasad på något hus. Jag tyckte inte att kabeln förstörde så mycket i helhetsintrycket. Men Hade jag själv valt att installera det så hade jag undvikit en synlig kabel så mycket man kunde.
Om kabeln hamnar i ljusets riktning så borde denna inte vara särskilt synlig. Ja, om det inte finns ojämnheter längs kabeln förståss, exempelvis en TC-klamma. Men det är väl inte så du tänkt dig att lösa det förstår jag.
Men som Martin säger, varför inte fiska? Är det gips eller massiva väggar?
Och jag tror att kunden inte är så lockad över att jag börjar spåra, både vad gäller tidåtgång, nedsmutsning osv.
Lägenheten är inte tom, utan bebos av tre personer för tillfället.
Men syftet med tråden är att ta reda på om detta är något jag måste se upp med, och antingen föreslå spårning eller andra slags armaturer.
Blir det skuggor så blir de långa och syns mycket på grund av den låga vinkeln mellan väggens plan och ljuset. Om det är något du behöver se upp med beror på vilken metod du tänkt dig. Är det inspårat är det så klart inga problem, är det utanpåliggande så kan det bli problem.
Är du inte ute efter förslag på hur man kan lösa det med kabel kommande uppifrån så det inte blir ett problem så är ju frågan enbart om det är ett problem. Och svaret på den frågan är: "Det beror på hur du tänkt dig att lösa det".
Mina tankar, när jag tittade på jobbet, gick till flos pochette uplight.
Två på var sida i den ca 5 meter långa hallen.
Kunden började sina tankar på spotlights, men takhöjden, stilen i lägenheten och huset och att det fanns lite takrosetter i taken och en stor radie i tak/vägg-vinkeln i alla rum gjorde att jag tyckte det inte passade speciellt bra med vare sig spots eller pendelarmaturer, eller takmonterade plafonder.
Men takplafonder är ju helt klart möjliga att tänka sig om jag finner passande modeller. Men det blir kabeldragningsproblem då också.
Jag har tyvärr ingen bild, men det går kablar vågrätt i tak/vägg-vinkeln 1dm nedanför taket där rundningen slutar. Och precis där är det målat takvitt ovanför och en annan kulör under kabeln, som är lite lagom inspacklad. Så det ser bara ut som en dekorationslist där. Och i något annat rum är det faktiskt en dekorationslist precis där.
Från vilket håll har du fönster? Finns det risk för släpljus från sidan?
Oavsett, den bild jag målar upp med din beskrivning är att det vore synd att ha en kabel på väggen. Är det ett rum med stuckatur, dekorationslister och hålkäl så kommer det nog ta av intrycket. Och anledningen till du gjort armaturvalet som du gjort är väl mer relaterat till estetik än bara funktion.
Saknas det släpljus från fönster så kunde man kanske kommit undan med att lägga något som kunde liknas vid en omvänd hålkälslist över kabeln, men inte för 90 grader då utan kanske för 135-150 grader. Men det är en risk. Jag skulle försökt sälja in spårning.
Bra armaturval förresten. Hade resonerat likadant.
Hallen är fönsterlös, kanske 2- 2,5 meter bred och ca 5 meter lång.
Entre i ena kortsidan, badrumsdörr andra kortsidan, 2 dörröppningar på vardera långsida. Dörren till köket har överljus av glas som släpper in en del ljus. Men det blir inte släpljus utan det faller rakt mot ev kablar.
Ja det är absolut något att bita i. En kabel rakt upp från en uplight-armatur må ju kanske kunna störa, men om det sen sitter en Kulo-dosa en meter ovanför, nära taket för att grena ner kabeln nedåt så lär det ju göra ännu mera störning för ögat.
Alternativet kan ju vara att leda ner två kablar och koppla vidare i armaturen.
Nä trevligast hade absolut varit att få sätta igång en liten ROT-renovering och fräsa in allt, både slang och dosor.
Jag ska fundera lite mer på vad jag kan sälja in. Köket borde få en eller två matningar extra också, nu kan hon inte köra DM samtidigt som vattenkokare eller kaffebryggare.