Ska sätta upp en central med både JFB och en drös personskydd, har dock inte gjort detta förut och undrar lite hur det ska göras på ett bra sätt. Inkommande är 4-ledarsystem. I mitt huvud vill jag ha en sammanbunden PE och N skena samt en separat N skena för utgående grupper efter JFB. Från den sammanbunda N skenan ska neutralledare till personskyddsbrytare dras.
Men vad gör man om man fått en äldre central med enbart en PE och en N skena som rymmer 16 anslutningar vardera? Centralen har f.ö typ 30 säkringar varav 10 är personskyddsbrytare
Rikard Ågren skrev: Finns det utrymme på DIN-skenan kan du väl utöka med fler PE/N-block?
Tyvärr är den mer eller mindre proppfull med säkringar. Min projektledare tyckte att jag skulle dra ner en grövre N till en plint och sedan grena ut därifrån till alla personskydd. Förslagsvis 3 personskydd på samma 10mm2 neutralledare. Kändes dock inte som någon vidare snygg lösning tycker jag..
Du har väl ändå för få PE-anslutningar för dina nästan 30 grupper så utöka jordskenan blir ju liksom ett krav och då kan du väl kasta in en extra N samtidigt.