Ska sätta upp en alliansfläkt och då står det i den fysiska manualen att man skall använda en allpoligbrytare. Däremot står det inget om någon brytare i samma manual på internet. Alltid bättre att köra med en brytare vid ev. service osv, tänker jag. Men kund har TN-C system och man bör väl ha en brytare vars neutralen bryts sist och slås till först. Har dock ingen koll på vilka brytare som funkar så?
Bör helst vara rätt liten och utanpåliggande.
F.ö är det krav på att neutralen ska brytas i säkerhetsbrytare vid TN-C system? Kom och tänka på ett projekt vi gjorde tidigare där projektledaren och även en f.d elektriker köpte säkerhetsbrytare vars bara faserna bryts. Är detta fel eller är det jag som är ute och cyklar?
Ska verkligen gruppen vara TN-C? För normalt sätt är inte TN-C-grupper tillåtna. Och du får absolut INTE ha brytning över PEN-ledaren. Allpolig syftar normalt enbart till faserna oavsett.
Allpolig brytning innebär normalt inte brytning av neutralledaren.
Jag förstår inte riktigt nu... Din grupp är TN-S, vilket i princip fordras av elinstallationsreglerna. Varför blandar du in TN-C då?
Det enda scenario jag kan tänka mig där det skiljer sig i detta avseende vid TN-C kontra TN-S är att vid ett PEN-ledarbrott så har du spänning i neutralledaren vid osymmetri.
Varför jag blandade in TN-C var just pga PEN ledaravbrott, dock funkar det ju endast (vid närmare eftertanke) om man bryter alla ledare inkl. jord, vilket jag givetvis ej ska göra. Så blir bra med att bara bryta faserna.