Du håller i två långa metallspikar, en i vardera hand och stoppar i dem i varsitt hål i uttaget
(alltså fas och nolla)
Löser JFB ut eller kommer den bara se dig som en belastning?
Behöver lite klarhet då jag hade en liten diskussion med en elbesiktningsman idag.
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen
"Skriv anonymt inlägg"
En JFB ser ingenting... Om du ansluter dig själv på ett "korrekt" sätt till elnätet kommer den inte lösa ut.... Om du ansluter dig själv på ett "felaktigt" sätt så löser den ut... Den ser fortfarande ingenting... Den kan se lika mycket skillnad på dig och en glödlampa som du kan se skillnad på Vattenfall eller Fortum med en spänningsprovare...
Förutsatt att du står helt isolerad från jord så löser den ej ut. Står du med hyfsad kontakt med jord så kan den hinna lösa ut innan du dör... om du har tur
Olle Andersson skrev: En JFB ser ingenting... Om du ansluter dig själv på ett "korrekt" sätt till elnätet kommer den inte lösa ut.... Om du ansluter dig själv på ett "felaktigt" sätt så löser den ut... Den ser fortfarande ingenting... Den kan se lika mycket skillnad på dig och en glödlampa som du kan se skillnad på Vattenfall eller Fortum med en spänningsprovare...
Jag har funderat lite över detta inlägg.
Vad ville du få fram här.
Att du upptäckt att JFB inte har några ögon?
Att du tror att vi andra misstänker att JFB har ögon, men du ville bringa lite ordning på våra kunskaper?
Jag hade samma fundering. Är det verkligen så att du, Olle, tror att vi andra har uppfattningen att en JFB dels har ögon, dels ett centralt nervsystem för att uppfatta vad den tittar på och sedan en kognitiv förmåga att avgöra när den borde frånkoppla eller ej? För jag själv har inte den uppfattningen. Och jag tycker det är lustigt att man måste uttryckligen skriva detta enbart för att andra i forumet inte ska få uppfattningen att jag inte har kapaciteten att dra dessa slutsatser själv.
Det känns enbart som att du ville göra dig lustig över något som alla andra redan förstått. D v s sparka in öppna dörrar.
Jag brukar uppskatta dina inlägg för de verkar ofta genomtänkta och nyttiga med fakta. Men vissa saker kan väl fara underförstådda, som att en JFB faktiskt inte har ögon trots att man kan uttrycka sig som om den hade det? Du förstod det, vi förstod det.
Jag ville dels göra mig lite lustig över tillskrivandet av känslor och sinnen till döda ting men även peka ut att det är just detta tillskrivande som förmodligen omedvetet föranlett trådskaparens missförstånd.
JFB är, som vi alla vet, en elektromekanisk konstruktion som vid vissa fysiska förhållanden utlöser en reaktion och att antyda att denna inte ser skillnad på en elektriker och en belastning antyder även att den på något plan skulle veta vad en belastning är och given förmåga att se skulle kunna avgöra skillnaden mellan elektriker och belastning.
Att man gör detta tillskrivande är för att göra det lättare för människor att förstå då vi har lättare att tänka oss levande ting. Att säga att vatten känner när temperaturen understiger 0 och fryser är lättare att ta till sig än att förklara den kemiska processen osv... Jag säger inte att det är fel att göra så, jag gör det själv, hela tiden...
I detta fall så har det föranlett en omedveten tankevurpa då man trott att JFB på något sätt skulle reagera annorlunda då en elektriker anslutits till ett vägguttag än om en glödlampa skulle blivit det.
Jag säger inte att han trott att JFB verkligen kan se, utan att han inte dragit de logiska sambanden på ett korrekt sätt.
Den som anonymt skrivit inlägget kanske visst har en korrekt uppfattning om hur en jordfelsbrytare faktiskt fungerar. Personen är kanske bara osäker i sina antaganden. Utan att egentligen veta hur kretsen inuti jordfelsbrytaren ser ut så är det inte givet att den fungerar så som vi alla vet att den gör. I inlägget så framgår det nämligen inte vem som gjort felaktiga antaganden om jordfelsbrytaren, besiktningsmannen eller vår anonyme skribent. Det framgår bara att de hade olika uppfattningar.
Precis, men att utesluta vad en jordfelsbrytare inte klarar behöver inte säga så mycket om hur den fungerar. Speciellt om förutsättningen är att man först ska förklara att jordfelsbrytaren inte har någon Pax6-gen.