Jag ska sätta upp dosor för Perilex-uttag + schuko till ugnen (eller ev kopplingsdosa).
Men kunden har inte fått sina skåp än, så jag kan inte kolla på vilken höjd det blir bäst.
Är det någon som har erfarenhet av detta kök och kan ge mig ett handfast tips?
Hällen ska sitta i bänkskivan (no shit scherlock !! .. ) och ugnen i skåpet under hällen.
Jag vet inte säkert om det även kommer vara någon utdragslåda under ugnen. På bilderna på köket som jag fått är det inritat två lådor men ingen ugn, så hur det ska bli till slut är nog höljt i dunkel för mig, just nu iaf.
Brukar väl alltid finnas plats för kopplings dosa bakom ugnen men relativt högt upp. Det har funkat för mig iaf oavsett köks tillverkare, men får nog inte plats med uttag.
Men kopplings dosor blir väl bra? Om inte kunden har något emot fast installation?
Paralex uttaget brukar få plats under hällen, men i värsta fall allra längst ner,
Släpp bara ut slangarna så dom räcker till, så drar köksbyggaren dom bara upp dom, så sätter du det där de får plats när köket kommer,*?
Jag tycker man kan fundera på att sätta uttagen i skåpet bredvid. Då slipper man dra ut maskinen bara för att komma åt kontakt eller uttag. Är väl inte det konventionella sättet att göra det på, men jag ser egentligen ingen anledning till att inte göra det. I mitt eget kök hade jag nog gjort så. Och för diskmaskinen gör man alltid så. Känns logiskt och smidigt.
...och vad jag har hört så finns det inte plats i sockeln till ett PERILEX-sockeluttag på de nya IKEA-köken. Och att få plats med uttag för både häll och ugn bakom ugnen när hällen ska ha PERILEX kan nog bli trångt. Kontakten ska ju också få plats.
Länge sedan jag gjorde ett kök dock så jag kanske minns helt fel.
Michell Andersson skrev: Jag tycker man kan fundera på att sätta uttagen i skåpet bredvid. Då slipper man dra ut maskinen bara för att komma åt kontakt eller uttag. Är väl inte det konventionella sättet att göra det på, men jag ser egentligen ingen anledning till att inte göra det. I mitt eget kök hade jag nog gjort så. Och för diskmaskinen gör man alltid så.
Jag gör nu mera alltid så om kunden inte har någon invändning då jag vid två tillfällen råkat ut för att det inte finns en enda millimeter kvar bakom ugnen (detta har varit ugnar med inbyggd ång-funktion)