Konstigt fel på golvvärme?

26 feb 2015 13:48 #1 av PK
Hej!

Jag gjorde en golvvärme installation i ett badrum och det är nu fel på kabeln.

När jag kommer till badrumet för att lägga ut min golvvärme matta så har plattsättaren primat golvgipsen, Jag mäter golvvärmen innan jag tar ut den ur kartongen. Efter att jag lagt ut kabel så mäter jag igen och allt är som det ska. När jag sedan kommer tillbaka för att koppla in allt så mäter jag igen och allt är helt i sin ordning.
Nu till det märkliga.
Några dagar senare så ringde kunden till mig och sa att jfb löser ut varpå jag åker och kollar. och nu kan jag mäta ut följande.

L-N 99 ohm
L-PE 57ohm
N-PE 44ohm

Jaha nu är det kortis mot jord någonstans då :huh:

Men det var inte fel när jag lämnade efter inkopplingen och efter att de har dushat har felet uppkommit. och om jag mäter mellan vattnet på golvet vid brunnen i dush utrymmet så har jag ca 70-90v när golvvärmen är påslagen (jag har kopplat förbi jfb) och när jag stänger av golvvärmen så blir det 0v.

Vad för slutsats kan man dra utav detta??????

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 feb 2015 16:09 #2 av Alexander N
För uppenbart men frågar ändå, inga hål tagna i golvet i efterhand typ skruvad wcstol?

Hur ser golvskiktet ut, har plattsättarn lagt ut ett armeringsnät ovan din kabel kanske?

26 feb 2015 16:54 #3 av Anders Eklind
Det framgår inte riktigt, men man kan anta att du mäter mellan golvbrunn och fas, ansluten till slingan.
Då kan Du mycket väl få den uppmätta spänningen, trots att kabeln är hel.
Det kan också vara så att kabeln var skadad redan när du la den, men nu har vatten trängt in och orsakat jordfelet.
Ser ut som att du OHM-mätt, men inte isolationsmätt och därför inte upptäckt felet.
Kan också vara så att ändavslutningen är otät och tagit in vatten.

26 feb 2015 20:25 #4 av PK
Svar från PK i ämnet Konstigt fel på golvvärme?
Vägghängd wc stol och inget armeringsnät.

26 feb 2015 20:35 #5 av PK
Jag mäter mellan vattnet på golvet runt brunnen som blir när man har dushat och jord på ett vägguttag.

Jag isolationmätte innan med.

Teorin med att vatten skulle trängt in i kabeln måste betyda att tätskicktet även är skadat. Och om jag tänker rätt så är inte skadan i änden på kabeln för isåfall skulle ohm motståndet mellan N-PE och L-PE vara ca 50 ohm vardera eftersom det är en serie resestiv värmekabel. Eller tänker jag fel?

Det kan juh vara så att plattsättaren har skadat tätskicktet och kabeln på samma gång med att ex. Tappat hammarn

26 feb 2015 20:40 #6 av PK
Jag kan juh ioförsig kontinuitets mätta mellan vattnet runt brunnen och värmekabeln. Får jag kontakt där emellan måste juh tätskickt och värmekabeln vara skadad. Eller???

26 feb 2015 20:50 #7 av Rikard Ågren
Vilken spänning använde du vid isolationsprovet?

Projektledare el, styr och automation

26 feb 2015 21:39 #8 av Henrik Eriksson
Vilket fabrikat var det?
Om de flyt spacklat väldigt lite alt att din kabel var dåligt fäst så den flutit upp till ytan. Då kan plattsättaren ha skadat kabeln när han dragit ut fixet med sen plåtskrapa och kanske även tätskiktet tagit stryk, nära brunnen kan det ju vara så att det blivit minimalt med spackel. Eller du kanske höll ut en bra bit runt brunnen?

27 feb 2015 06:06 #9 av PK
1000v dc vid meggningen.

A-collection, jag gick ganska nära brunnen men vet inte hur mycket spackel de har lagt på.

Men vad är slutsatsen man kan dra av detta? hål på tätskikt och kabel? bara skadad kabel? Jag borde juh inte kunna få någon spänning i vattnet på golvet?

27 feb 2015 06:57 - 27 feb 2015 07:00 #10 av Electrum
Det hela låter som en 500-600W slinga och med kortslutning mellan jord och L på ungefär 60% av slingans längd.
Beroende på hur kabeln är konstruerad så är det antingen nära bortre änden eller ungefär mitt på kabeln.

Kortslutningen kan ju bero på nästan lite vad som helst. Men själv skulle jag gissa anings mer på en mekanisk skada än av inträngt vatten. Vatten har inte så låg resistans som många tror.

Det som däremot talar för vatten är ju att felet inte kunde mätas upp vid inkopplingen utan först efter en tids användning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

27 feb 2015 17:02 #11 av PK
Men om jag blötter ner golvet med vatten och gör en kontinuitets mättning mellan vattnet och kabel, får jag kontakt där emellan så är juh slutsatsen att kabel och tätskicktet är skadat. Eller? Då är det bara riva upp golvvet och börja om.

01 mar 2015 22:37 #12 av Anders Eklind
Jag hade tagit kontakt med tillverkaren/leverantören. dom kan säkert hänvisa till en bra felsökare.
Om du inte får hjälp där och om jag inte minns helt fel, så finns det en firma som heter Värmekabeldoktorn eller kabeldoktorn, som säkert kan hjälpa dig att lokalisera felstället och laga kabeln, så du slipper riva upp hela golvet.

Sidan laddades på: 0.161 sekunder