Hjälp att felsöka gammal maskin på mekanisk verkstad

19 feb 2015 14:00 - 19 feb 2015 14:01 #1 av Ronnie Lidström
Vi har fått i uppdrag att repa denna maskin. Det är en "lägesställare" på en mekanisk verkstad. Man monterar fast t.ex. ett metallstycke som man ska arbeta med sen kan man höja, sänka, snurra den i olika lägen.

Motorn för att snurra plattan funkar ej. Kabeln till den motorn hade skadats och en säkring i apparatskåpet hade löst ut när vi kom. Vi lagade kabeln och bytte säkringen men det funkar ändå inte så jag antar att nåt annat gått sönder.

Det är en gammal maskin och det finns inte ens tillstymmelse till schema eller övrig dokumentation.

Det är en liten enfasmotor med flera faser och flera nollor. Jag är ingen expert men jag antar att det är olika nollor via olika kondingar för att ändra rotation?

Någon som har tips på vilken komponent vi ska prova att byta?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 feb 2015 15:47 #2 av Stefan Ericson
Hej Ronnie!
Dom växlar faserna och nollorna. Det är säkert kontaktorerna som gör det. Är det en pallett växlare? Jag vet inte vad ktetskortet gör. En pallett växlare brukar inte ha fart reglering, men kan ha en inbromsnings funktion.
Drar någon kontaktor? Går det ström till motorn?

19 feb 2015 16:02 #3 av Torbjörn Forsman
Förmodligen är det så att den ena av motorns lindningar matas direkt från elnätet och den andra via en kondensator. Genom att polvända den ena lindningen (men inte båda) växlas motorns rotationsriktning. En annan lösning, som fungerar på motorer där båda lindningarna är identiskt lika (t ex i gamla tvättmaskiner), är att koppla kondensatorn i serie med ena eller andra lindningen beroende på rotationsriktning.

Jag skulle nog i första hand gissa på att något relä eller motsvarande som styr reverseringen har fått brända kontakter pga kortslutningsströmmen då kabeln skadades. Eller, om relät sitter på kretskortet, så kan ju någon folie på kortet ha brunnit av.

En sak man bör vara misstänksam mot som jag ser finns där är rödbruna elektrolytkondensatorer av märket ERO. Om de börjar få fina radiella sprickor på toppen, och i synnerhet om de börjar svälla upp och toppen inte längre är perfekt plan, så är det ett tecken på att de har gjort sitt och bör bytas.
Till höger på kortet sitter några fyrkantiga papperskondensatorer av märke Rifa, de mår inte bra av att stå oanvända länge i fuktig miljö, men håller hur länge som helst i maskiner som är igång dagligen. Om en sådan går sönder så kan den antingen börja brinna eller också sväller den upp på ena sidan.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

19 feb 2015 17:54 #4 av Tomas Karlsson
Typiskt för drift av en äldre lägesställare är en likströmsdrift, och ser man till bilderna både på den lilla strömriktaren (kortet) och de typiska uttagsbeteckningarna för motorn står det klart att det är så. Du kan kolla om det sitter någon säkring på kortet och mät även om du har matning till fält för motorn. Se på symboliken på drivdonet det är tydligt med vad som går till rotor och fält. Det är enkelt att fixa ett sånt kort om det skadats men är du inte hemma på det så skaffa ett nytt eller byt driften och motor till omformardrift.

Kanske läge att ta upp lite kring gamla DC-drifter i Pauls motorkompendie.

19 feb 2015 19:19 #5 av Paul Wargenstahm
Jag har tyvärr inte pillat så mycket med DC-drift så om det kommer nåt i kompendiet så blir det rätt magert...

Lättaste sättet att se om det är en AC eller DC motor är väl att titta på märkplåten på motorn. Har du en bild på den också?
Annars är det väl felsökning av den gamla skolan som gäller, en gammal hederlig multimeter, helst med analog visarskala. :) Kolla dock alla säkringar först, och att inget brunnit av på kretskortet. Finns nästan säkert ett nytt att få från Lentze, de är duktiga på att spara på gamla prylar. :)

Åh, förresten, om man tittar på bilderna så ser man att någon varit framme och märkt upp saker. Då finns det kanske ändå lite dokumentation någonstans. Fråga personalen där om de kan påminna sig om att ha sett någon, det brukar löna sig.
I bagerivärlden är det ett vanligt fenomen att dokumentationen försvinner, så det har man vant sig vid.

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

19 feb 2015 20:34 - 19 feb 2015 20:35 #6 av Jan Wahlberg
kanske redan googlat, men är är en instruktion på strömriktaren:
www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&s...475890,d.bGQ&cad=rjt

eller sök på lenze 433, finns en massa länkar till reservdelar mm

Sidan laddades på: 0.376 sekunder

Senaste foruminlägg