Tumregel effekt/kvm och frostvakt?

20 jan 2014 15:54 - 20 jan 2014 15:56 #1 av Patrik Hedlund
Mina föräldrar har efter ca. 30 år gått över från ved- och fliseldning till jordvärmepump som nu står inne i huset. Tidigare har det gått en kulvert till huset från ett pannrum i ladugården där även vattenpump m.m. står.
Det står nu en lite pelletsbrännare inkopplad i den gamla pannan som är tänkt för att värma upp en angränsande verkstad som håller på att byggas. När pappa kommer köra med pelletsen så kommer pannrummet värmas upp av pannan, men tills dess och även för framtida frostskydd så skulle han vilja ha en frostvakt eller dyl. installerad på väggen.

Därmed har jag två frågor!

1. När man räknar på dimensioneringen för en elradiator för uppvärmning så brukar en tumregel vara ungefär 65-75W/kvm. Finns det en liknande tumregel för om man vill hålla en lägre temperatur för enbart frostskydd. D.v.s. ca. 5-10 grader?
I detta fallet så rör det sig om ca 25 kvm. Skulle man klassa hur pass bra isolerat väggar och tak är med "dålig", "mellan" eller "bra" så skulle man kunna säga mellan.

2. Vad ska man använda? Ska man köpa en avsedd frostvakt eller funkar det lika bra med en vanlig elradiator som man ställer väldigt lågt?

Tack på förhand!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jan 2014 16:13 - 20 jan 2014 16:14 #2 av Ronnie Lidström
Kollade i produktbladet på en frostvakt från Frico som jag just köpt..

För att uppnå rumstemperatur i normalt isolerade
lokaler behövs 50-80 W/m². För enbart frostskydd
räcker oftast betydligt lägre effekter.

Står inte mer specifikt än så tyvärr..

Montera några gamla radiatorer som du rivit hos nån kund. Gör ju inget om det blir för mycket effekt, bara ställa ner termostaten ;)

Och så är det ju bra för säkerhetsskull att ha några radiatorer på olika säkringar/olika jordfelsbrytare.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

20 jan 2014 20:41 #3 av Patrik Hedlund
Ah, okej! Ja, man kanske kan räkna med typ 25-30W/kvm då..

Ja, det var ju faktiskt inte en så himla dum idé. Ska hålla tummarna för att jag får något sånt jobb. Händer ju ibland. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg