Byta el i annat EU Land

12 jan 2014 21:18 #1 av Henrik Eriksson
Jag har en kompis som har en lägenhet i Spanien.
Han undrar om jag som elektriker kan hänga med ner dit och kolla över elen samt jorda och sätta petskyddade vägguttag.
Att arbeta över gränserna ska ju inte vara något problem, men då är det ju oftast under någon firma i det land jobbet utförs.
Här har vi ju tex CE märkning på allt, hur kan man se vad Spanien kräver på sitt el materiel. Bäst hade varit om vi kunde köpa allt här och ta med ner då min kompis inte vet vart vi finner el artiklar närmast där nere samt vill ha kvalitets saker. Inte någon billig byggbutik där nere.

Någon som vet hur man kan ta reda på vad/om man får utföra elinstallationer i annat eu land som behörig elektriker.
Alt om någon gjort en sådan här jobb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2014 10:03 #2 av Johannes Hammarstedt
Du måste börja med att skaffa en spansk behörighet om du skall installera i spanien.
Jag tror att man kan hitta svaret på vilka dokument man skall skicka och vad som krävs på den här sidan: http://www.mecd.gob.es/educacion-mecd/
Jag skulle förmoda att man kräver styrkta kopior (notarius publicus) på utbildningsbevis, betyg, pass, personbevis och hela baletten.
Styrkta kopior kostar väl säkert ett par hundra och känner man spanjorerna rätt så tar dom förmodligen ut nån administrationsavgift för att handlägga ärendet också.

Sen tror jag detta är nån slags föreskrift att följa vid själva utförandet för att uppfylla lagkraven i spanien: http://www.sttmadrid.com/files-download/Reglamento%20electrot%C3%A9cnico%20baja%20tensi%C3%B3n%20(REBT).pdf

Du bör vara en fena på spanska och just det, spanien är med i eu, just med tanke på ce-märkningen.

Hur hade du tänkt göra med försäkring?
Om du i dagsläget driver firma i Sverige så är min vilda gissning att din nuvarande försäkring i sin grundform inte täcker intsallationer utförda i utlandet.
Förmodligen är det bästa att teckna en försäkring på plats. För detta behöver du förmodligen ett organisationsnummer, med andra ord så behöver du säkert starta nån form av rörelse och registrera dig hos den spanska motsvarigheten av skatteverket, dom kanske även har nåt bolagsverk? Oavsett vilket så innbär det högst troligt mer avgifter.

Men sen när du fixat allt är det nog bara att köra på.
Lycka till och berätta gärna hur det gick sen.

Behörighet AB
Följande användare sa tack: Henrik Eriksson

13 jan 2014 18:47 #3 av Henrik Eriksson
Det var just allt detta jag var rädd förr att man behövde.
Kändes för enkelt att åka ner även om vi har bättre kunskap och gör säkrare installationer.

Känns som min polare får ta någon där nere och sen kan jag ta en titt på det och säga vad jag tycker.
Vill han köpa sina uttag och brytare här så borde det ju funka fint.

Får nog ta mig an ett helt lägenhetskomplex och det ska löna sig, men vara där nere några vintrar hade varit nice =).

13 jan 2014 18:50 #4 av Richard
Svar från Richard i ämnet Byta el i annat EU Land
Han borde kunna nyttja ROT-avdraget där nere.

13 jan 2014 19:20 #5 av Lars Blomkvist

Henrik Eriksson skrev: Det var just allt detta jag var rädd förr att man behövde.
Kändes för enkelt att åka ner även om vi har bättre kunskap och gör säkrare installationer.

Känns som min polare får ta någon där nere och sen kan jag ta en titt på det och säga vad jag tycker.

Får nog ta mig an ett helt lägenhetskomplex och det ska löna sig, men vara där nere några vintrar hade varit nice =).

När vart det krav på JFB i Spanien med tanke på säkrare installationer i Sverige? Spanien hade krav på detta typ 20 år innan oss :)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

13 jan 2014 19:41 #6 av Henrik Eriksson

Lars Blomkvist skrev:

Henrik Eriksson skrev: Det var just allt detta jag var rädd förr att man behövde.

När vart det krav på JFB i Spanien med tanke på säkrare installationer i Sverige? Spanien hade krav på detta typ 20 år innan oss :)

Jo det är sant, det sitter det en gammal en från början 90 tal. Men fk i list som sen går till uttag ute känns lite sådär eller ett uttag som ej är jordat eller petskyddat på 1,2 i duschen =). Men de litar ju på sin JFB.

13 jan 2014 19:42 #7 av Henrik Eriksson

Richard skrev: Han borde kunna nyttja ROT-avdraget där nere.

Han trodde med att det skulle funka.

13 jan 2014 20:23 #8 av Lars Blomkvist
Ja fuska kan ju alla men det var inte det jag syftade på.
Varför inte FK i list? Jättesmidigt om man utför detta på rätt sätt.
Ang övrig installation så är den säkert godkänd enligt deras regler när det utfördes. Sen är det inte fel att göra den säkrare, självklart.
Har själv gjort ett par jobb i Malaga runt 94-95 och det var ju lite spännande :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

14 jan 2014 09:25 #9 av Olle Andersson
Skulle spanjorerna komma till Sverige och äta lunch på en lokal pizzeria skulle de nog skratta åt våra installationer också....
Följande användare sa tack: Johannes Hammarstedt, Henrik Eriksson, Niklas Karlsson, Marcus

Sidan laddades på: 0.052 sekunder

Senaste foruminlägg