Dimensionera PE-ledare för reservkraft.

22 okt 2013 06:20 #1 av Michell Martic
Jag har två parallella 240 kvadratare in. Då har jag 2X70 till jord.
Om jag inte vet storleken på reservkraften utan bara ska förbereda, hur dimensionerar jag då PE-ledare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 okt 2013 09:59 #2 av Michell Martic
Jag syftar på jordtagsflätan alltså. Vilken dimension måste den ha, och vilken borde den ha?

22 okt 2013 12:16 #3 av Stefan Ericson
Hej Michell!
Jag tror det ska vara Cu 50mm2. Men ej säker.

22 okt 2013 15:46 #4 av Michell Martic
Hittade tabell 54.2 i elinstallationsreglerna. Där stod 25kvmm för icke korrosionsskyddad Cu och 50kvmm för stål vid förläggning i mark. Kan detta stämma?
Det handlar om det separata jordtaget till reservkraften men det står bara som vanligt jordtag tabellen. Kan jag tillämpa detta till reservkraften?

Stefan, jag har också hört 50kvmm för Cu men vill kunna härleda detta i så fall.

22 okt 2013 15:54 #5 av Stefan Ericson
Hej Michelle!
Tyvärr får jag göra dig besviken!
Jag kan inte härleda det här, men det fins dom som är bättre paragraf ryttare än jag här. Någon borde veta.

22 okt 2013 16:13 - 22 okt 2013 16:17 #6 av Mats Jonsson
Ett jordtag består av en eller flera jordelektroder, t ex jordspett, och den omgivande jordmassan. Jordelektroden ansluts till elinstallationen med en jordtagsledare. Dess area ska dels dimensioneras för mekanisk hållfasthet, dels för att kunna föra eventuella felströmmar.

Minimiarea med hänsyn till mekanisk hållfasthet ges i tabell 54.2. 2,5 kvmm är tillräckligt om ledaren är av koppar och är skyddad såväl mot korrosion som mekanisk skada. Om ingen av dessa förutsättningar är uppfyllda krävs minst 25 kvmm kopparledare.

En jordtagsledare för reservkraft med drivande spänning 230 V kan inte utsättas för någon betydande felström. Jordtagsmotståndet är normalt från några Ohm eller högre vilket ger att felströmmarna blir högst hundratalet ampere. Frånkoppplingstiden får heller inte överstiga 5 sekunder. Detta ger att ledararean 1,5 kvmm är tillräcklig att föra felströmmen.

Sammantaget ger detta att det blir skyddet mot mekanisk skada som blir styrande och 25 kvmm kopparledare är under alla förhållanden tillräckligt.
Följande användare sa tack: Michell Martic

22 okt 2013 17:23 - 22 okt 2013 19:18 #7 av Michell Martic
Jag har också resonerat på samma sätt.
Dock så ska man ju alltid kunna motivera sig.

Så tack för hjälpen på den Mats!

EDIT: För att förtydliga mig ytterligare; Ja, jag syftar på kopparförbindelsen mellan jordbocken och jordtaget.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg