Godkväll
En kollega berättade för mig om att det inte är tillåtet att använda gulgrön slang på biledaren enligt föreskrifterna. Det skall vara transparantslang. Stämmer det?
Mvh Gunnar S
Får inte vara Gulgrön. Det stämmer. Biledaren uppfyller inte kravet för jordtråd och får således inte märkas gulgrön. Dock Står jag utan något att trä över så trä jag hellre över en gulgrön slang än lämnar de "nakna".
Sen kan man undra lite med då iaf ena änden ansluts ju till jord.
Den måste vara grön/gul om den av någon anledning används ur skyddsynpunkt.
Bildedaren i normala fall behöver i alla fall inte vara transparent utan den kan vara i vilken färg som helst (utom grön/gul). Det finns heller inget som säger att biledaren ska isoleras över huvud taget.
Biledaren i EKRK/EKLK osv får inte märkas gulgrön eftersom en skyddsledare måste vara minst 1,5mm². Men att en elektriker märker biledaren med t.ex. gulgrön tejp tycker jag är ungefär lika allvarligt brott som att gå mot röd gubbe.
Beror ju på vad för uppgift den ska fylla. Vad jag vet så finns det två olika sätt denna ska kopplas på. I varje ände eller som jag lärt mig. Man kopplar Den hel igenom kopplingsdosor mm. Ansluter i central. Går "hel" igenom uttag alt klipper före uttag och lägger in "utgående" på Jordplint.