Vi drar om elen på ett litet kontor och kunden önskar att få några "datakraft" uttag i fönsterbänkskanal via UPS.
Det rör sig om 3 st arbetsplatser så jag tycker att det borde räcka med en som kan ge 1x16A 1fas va? Då kan vi dra ut en 3g2,5 utan att behöva säkra av.
En annan fråga. Ska man ha jordfelsbrytare på detta? Efter UPS då?
Går det att få någon form av larm från den vid batterifel eller dyl? En slutande/brytande potentialfri kontakt duger.. Så kan jag koppla signal till annat system.
Angående JFB tycker jag du ska göra en riskbedömning och göra avsteg från Elinstallationsreglerna. Hela poängen med UPS är avbrottsfri kraft och att då lägga in något som ska bryta strömmen verkar ju synnerligen dumt.
Vill du trots detta lägga in en JFB på uttagen så måste den självfallet ligga på sekundärsidan av UPSen, annars tror UPSen bara att det är strömavbrott och fortsätter mata på...
Frågan du bör ställa kunden är vilken sorts utrustning de vill ha på dessa uttag. Normalt sett så försvinner alla andra funktioner i ett kontor vid strömbortfall. Internet och allt nätverk. Att fortsätta jobba blir svårt. Är det förlorad arbetstid de är rädda för så brukar nätägarna säga att de har 99,97% upptid i snitt. Dvs 2 timmar per år ner tid, vilket kan inträffa i princip vilken tid på dygnet som helst...
Vill man absolut säkerställa att hela förmiddagens excel-dokument inte går åt helvete så dra ut en vanlig datakraftgrupp och ställ en lokal UPS för dessa arbetsplatser.
Några bra tips på UPS har jag tyvärr inte. Att vidarekoppla signaler från UPS har man ju varit med om men det brukar vara för betydligt större UPS anläggningar.
Richard skrev: Vidarekoppla vilken signal? Att strömmen är borta?
Ja varför inte? Om du inte får ett larm så har du ju ingen aning... Går just den gruppsäkringen som UPSen ligger på så märker du ju ingenting innan batteriet tar slut om du inte får ett larm om det. Det är inte bara nätbolagen som orsakar strömbortfall
Annars så tror jag att det var fellarm i form av för låg laddnivå, batterifel eller för hög last han är ute efter.