Har inge större vana vid ups... kunden vill att jag ska förbereda för ups?.. men är osäker vad jag ska tänka på då.. vore glad för några goda råd och tips.
Single ups eller flera redundanta? Storlek? Statisk eller roterande(antar statisk)?
Extern bypasscentral med möjlighet att mata förbi ups är ju att föredra.
Gärna med fast provuttag för belastningsprov.
Beroende på vilket fabrikat och typ av batteri man väljer så finns det ju olika batteriövervakningssystem, ett sånt är inte dumt.
Är det en större anläggning kan man ju även koppla upp detta till ett överordnat, typ scada system, om det finns ett sådant.
Väljer man blybatteri så bör man se över toleranserna på klimatet i det rum man avser att placera batterierna i.
NiCd är inte fullt lika känsliga för temperaturen, dessutom tar det mindre plats. Men de är ju å andra sidan dyrare.
Kabelvägar åtskilda från andra kraftslag och brandresistent kabel(F4A, F/R) efter ups är närmast en självklarhet, i varje fall det sistnämnda.
Detta är väl vad jag kommer på sådär på rak arm.
Men visst, får man direktivet "förbered för ups" så kan det nog näppeligen handla om mer än 32A. Troligtvis mycket mindre än så.
Skön beställare för övrigt om han inte lämnade mer info än så.
Johannes Hammarstedt skrev: Vanlig ups, vad är det för nåt?
Men visst, får man direktivet "förbered för ups" så kan det nog näppeligen handla om mer än 32A. Troligtvis mycket mindre än så.
Skön beställare för övrigt om han inte lämnade mer info än så.
Ursäkta för den dåliga infon som jag uppgav, men ja med den infon så handlar det om en mindre villa som är nybyggd, kunden har en del smarta system som " Jag antar att han vill ha back upp på" under en kortare period.
Men tackar för infon om ups:er.. självklart återkommer jag så fort jag har pratat med kunden om vad för artiklar han vill ha backup på, om det endast handlar om datorkraft eller något mer avancerat. och jag antar att tidsperioden han vill ha backup också spelar in i hela frågeställningarna.
Eftersom det är en UPS kunden planerar att ha hemma känns det inte som en väldigt avancerad lösning. Dock så bör du tänka på när du förbereder så att det går att dra kraft även från UPSen. Oftast när man förbereder för UPS så är det många som glömmer att det inte bara räcker med en matning till UPSen utan det måste även gå en därifrån till utrustningen den ska mata.
En ganska självklar grej egentligen, känns ungefär så här :smack: att nämna det. Men jag har varit med om i många fall att man sagt att det ska förberedas och så hänger det bara en kraftmatning fram.