jag har kopplat in en fjärrvärmecentral i en brf förening
styrskåp, pumpar samt exp kärl
allt är fast anslutet utom exp som sitter via ett vanligt utttag
jag har fått anmärkning att det skall vara JFB på den ny centralen som jag satt upp för dessa saker
vad säger ni om det? har för mej att jag läst nått om pannrum i elinstallationsreglerna men hittar det inte nu tyvärr
behövs det värkligen en JFB? eller räcker det med en PSA över uttaget?
oj då.. Det var mig en nitisk besiktningsman. En fast ansluten fjärrvärmecentral tycker inte jag ska vara över jordfelsbrytare. Speciellt i en bostadsrättsförening.
ELSÄK-FS 2008:1 Kap 4 §4 föreskriver att i byggnader som inrymmer bostäder (m.fl) skall jordfelsbrytare installeras i utrymmen som används till detta ändamål. Utrymmet där fjärrvärmecentralen står förutsätter jag inte är del av bostadsutrymme. Kravet enligt elsäkerhetsverket gäller endast på uttagsgrupper där uttagen har en märkström på 16A eller lägre. (notera att det är uttagets märkström som avses och inte avsäkringen)
Varning: Spoiler!
[ Klicka för att expandera ]
[ Klicka för att dölja ]
4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor,
förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med
bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt
beröring gäller följande.
I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första
stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström. Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA
märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de
grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock
uttaget undantas från tilläggsskyddet.
I SS 436 40 00, 411.3.3 förstärks skyddet till 20A märkström på uttaget, samt att det gäller samtliga uttag som är för allmänbruk och används av lekmän. Det ges ett undantag till uttag som sitter i andra utrymmen än bostäder (m.fl) som är avsedda att ansluta en specifik apparat.
I de generella bestämmelserna har du ryggen fri. Det är frågan om det finns något under avsnitt 7 som kan göra att en JFB krävs. Finns det duschmöjligheter i utrymmet? I så fall kan besiktningsmannen hänvisa till SS 436 40 00, 701.415.1 t.ex...
Annars är det, som tidigare talare nämner, om det står något i teknisk beskrivning eller om det var med i förfrågningsunderlag? (förutsatt att man inte tog bort kravet från förfrågningsunderlag till kontraktshandling)
Ställ frågan till Besiktningsmannen... Hans (eller hennes) uppgift är att besiktiga entreprenaden efter handlingarna. Vad han/hon tycker är bra eller dåligt är helt oväsentligt.
Råkade hitta denna gamla tråd igen. Nån uppföljning Johan? Vad hade besiktningsmannen för skäl till sin anmärkning? Åkte du på att montera JFB till fjärrvärmen?
Om du frågar mig så är byte av FJV central och elcentral i detta fall ju att anse som ett underhåll och inte en nyinstallation om man ser till föreskrifterna. Som bekant krävs det ju inte att man installerar JFB i en central om man byter ut exempelvis en gängsäkringscentral till en normcentral. Det är inte en nyinstallation utan ett underhåll. Sen att man kanske väljer att ändå göra det för att höja elsäkerheten är nåt annat men det finns inget uttalat krav på det.
Vad besiktningsmannens personliga tyckande innebär är helt orellevant!
Han måste ju läsa på vad beställaren köpt och vilka minimiregler som gäller, sen må det som är överenskommet vara korkat men det ska han inte notera!
Gör han inte på detta vis är han högst oprofessionell!