Jordfelsbrytare till fjärrvärmecentral?

29 sep 2013 15:46 - 29 sep 2013 17:15 #1 av Johan Larsson
Hej alla

jag har kopplat in en fjärrvärmecentral i en brf förening
styrskåp, pumpar samt exp kärl
allt är fast anslutet utom exp som sitter via ett vanligt utttag

jag har fått anmärkning att det skall vara JFB på den ny centralen som jag satt upp för dessa saker
vad säger ni om det? har för mej att jag läst nått om pannrum i elinstallationsreglerna men hittar det inte nu tyvärr

behövs det värkligen en JFB? eller räcker det med en PSA över uttaget?

//Johan

ABL behörig.. bygger värmepumpsanlägggningar. styr regler m.m

VD
ETK-service AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2013 17:16 - 29 sep 2013 17:17 #2 av Ronnie Lidström
oj då.. Det var mig en nitisk besiktningsman. En fast ansluten fjärrvärmecentral tycker inte jag ska vara över jordfelsbrytare. Speciellt i en bostadsrättsförening.

Var det ett nybygge?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

29 sep 2013 18:18 #3 av Johan Larsson
inget ny bygge byte av bef FJV central till ny samt bytt elcentral från gänga till en ny med dvärgbrytare

jo tycke det oxå.... borde finnas nått så man kan rundgå detta.

nån som har några förslag?

gör detta ganska ofta och har aldrig fått nerslag på detta tidigare.....

/Johan

VD
ETK-service AB

29 sep 2013 20:04 #4 av Ronnie Lidström
Be han förklara varför han tycker att detta krav finns. Kan ju vara krav från beställaren som finns i förfrågningsunderlag eller liknande?

Fil bilaga:

30 sep 2013 11:26 #5 av Olle Andersson
ELSÄK-FS 2008:1 Kap 4 §4 föreskriver att i byggnader som inrymmer bostäder (m.fl) skall jordfelsbrytare installeras i utrymmen som används till detta ändamål. Utrymmet där fjärrvärmecentralen står förutsätter jag inte är del av bostadsutrymme. Kravet enligt elsäkerhetsverket gäller endast på uttagsgrupper där uttagen har en märkström på 16A eller lägre. (notera att det är uttagets märkström som avses och inte avsäkringen)

Varning: Spoiler! [ Klicka för att expandera ]

I SS 436 40 00, 411.3.3 förstärks skyddet till 20A märkström på uttaget, samt att det gäller samtliga uttag som är för allmänbruk och används av lekmän. Det ges ett undantag till uttag som sitter i andra utrymmen än bostäder (m.fl) som är avsedda att ansluta en specifik apparat.

I de generella bestämmelserna har du ryggen fri. Det är frågan om det finns något under avsnitt 7 som kan göra att en JFB krävs. Finns det duschmöjligheter i utrymmet? I så fall kan besiktningsmannen hänvisa till SS 436 40 00, 701.415.1 t.ex...

Annars är det, som tidigare talare nämner, om det står något i teknisk beskrivning eller om det var med i förfrågningsunderlag? (förutsatt att man inte tog bort kravet från förfrågningsunderlag till kontraktshandling)

Ställ frågan till Besiktningsmannen... Hans (eller hennes) uppgift är att besiktiga entreprenaden efter handlingarna. Vad han/hon tycker är bra eller dåligt är helt oväsentligt.

30 sep 2013 17:45 #6 av Johan Larsson
hej

tackar för det

finns inget förfrågningsunderlag detta har varit en förtroende enteprenad
altså vi vi har lagt offert till en brf som vill ha ny FJV central

/Johan

VD
ETK-service AB

23 sep 2015 20:32 #7 av Ronnie Lidström
Råkade hitta denna gamla tråd igen. Nån uppföljning Johan? Vad hade besiktningsmannen för skäl till sin anmärkning? Åkte du på att montera JFB till fjärrvärmen?

Fil bilaga:

25 sep 2015 07:10 - 25 sep 2015 07:12 #8 av Lars Sundbom
Om du frågar mig så är byte av FJV central och elcentral i detta fall ju att anse som ett underhåll och inte en nyinstallation om man ser till föreskrifterna. Som bekant krävs det ju inte att man installerar JFB i en central om man byter ut exempelvis en gängsäkringscentral till en normcentral. Det är inte en nyinstallation utan ett underhåll. Sen att man kanske väljer att ändå göra det för att höja elsäkerheten är nåt annat men det finns inget uttalat krav på det.

25 sep 2015 18:53 #9 av Johan Larsson
Hej
Jag skrev ett mejl till honom och hänvisade till föreskrifterna som det skrevs om i tråden samt lite mer

Så här blev svaret
"Hej !

Efter utredning av punkt E3,3  jordfelsbrytare så är jag tvungen att stryka punkten.

Regelverket är inte riktigt glasklart på denna punkt.

Punkten utgår med hänvisning till att UC är ett låst utrymme som inte är ett bostadsutrymme.

Sedan kan jag tycka att det är högst oproffesionellt att "dumsnåla" på den lilla kostnaden, vi pratar några hundralappar.

Det är ju ändå vägguttag som är kopplade till centralen vilket alltid medför en viss risk/fara.

/jerry"

/Johan

VD
ETK-service AB

25 sep 2015 19:01 #10 av Johan Larsson
Glömde jag erbjöd mej att sätta en PSA över vägguttaget
Men kund tyckte inte det var nödvändigt efter han läst mitt svar

VD
ETK-service AB

25 sep 2015 19:52 #11 av Christer Djerf
Vad besiktningsmannens personliga tyckande innebär är helt orellevant!

Han måste ju läsa på vad beställaren köpt och vilka minimiregler som gäller, sen må det som är överenskommet vara korkat men det ska han inte notera!
Gör han inte på detta vis är han högst oprofessionell!
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Ivar Ryding

Sidan laddades på: 0.055 sekunder

Senaste foruminlägg