Jordtagets funktion

03 sep 2013 14:03 #1 av Michell Martic
I en anläggning, utan reservkraft, vad finner ett extra jordtag i LSP ställverket för funktion om jag får PEN från matningen ändå från Transformatorn?

Har fått det som en 4:a på en revisionsbesiktning av EN. Den har ju funnits där av en anledning. Nu har någon pundare bestämt sig för att den såg bättre ut någon annanstans, alltså är den väck. Dock försvann den nog för ett par år sedan.

Alltså, jordtaget är kapat och det är det anmärkningen rör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2013 15:36 #2 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev: I en anläggning, utan reservkraft, vad finner ett extra jordtag i LSP ställverket för funktion om jag får PEN från matningen ändå från Transformatorn?

Har fått det som en 4:a på en revisionsbesiktning av EN. Den har ju funnits där av en anledning. Nu har någon pundare bestämt sig för att den såg bättre ut någon annanstans, alltså är den väck. Dock försvann den nog för ett par år sedan.

Alltså, jordtaget är kapat och det är det anmärkningen rör.

Står trafon långt ifrån ställverket?

Behörighet AB

03 sep 2013 19:33 - 03 sep 2013 19:53 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Jordtagets funktion
Nja, den finns i samma byggnadskomplex.

Det är ett kontorskomplex med 5 st elrum med ca 600A avsäkrat vardera in i varje ställverk.
Trafon försörjer endast detta komplex.

EDIT: Jag vet inte om det har att göra med att det finns en hel del labb där.
Jag tänker att det har med bortforsling av störningar att göra, att det behövs en renare jord?
Just det ställverk där denna jordbock sitter förser bara ABB's del av anläggningen.
Dock är det denna del av anläggningen som är full av ESD golv och gubbar som pillar med IC-kort.

03 sep 2013 21:34 #4 av Torbjörn Forsman
Det är inte så att det där jordtaget har att göra med lokal potentialutjämning i byggnaden, att det t ex ska vara förbundet med armering i betongplattan, VA-serviser mm? Går det att hitta någon dokumentation från byggtiden där det finns omnämnt? Hur gammal är anläggningen?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

04 sep 2013 07:40 #5 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Jordtagets funktion
Snackade med EN-gubben precis. Den är inte längre aktuell, men den ska inte ge sken av att vara ett jordtag om den inte är det. Antingen så ska den vara intakt eller så ska den väck.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg