Startström på belysning.

01 sep 2013 17:44 #1 av Johan Runesson
Vad har 70w natriumlampa, samt 8w 230v LED för startström? Jag vill dra ut en cirka 200m lång kabel som ska mata dessa och tänkte säkra den ganska lågt, 1 till 4A kanske. Måste man ta hänsyn till spänningsfallet när man väljer säkring? Den förväntade lasten blir ju lägre. Självklart så måste man ju klara utlösningsvillkoret, men det är ju mycket lättare att klara än spänningsfallet. Jag tänkte bara dra ut 1,5mm2 eller 2,5mm2.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2013 19:58 #2 av Henrik Eriksson
Enligt eldim kan du köra ca 200 m och klara spänningsfallet samt utlösningsvillkoret på 2,5mm2. Men då är säkringen max 3A och beräkningen på 30graders omgivningstemp. Sen beror det ju på vilket z värde du har i din central. Nu räknar eldim på 0,3.

02 sep 2013 07:22 #3 av Johan Runesson
Jo, jag testade lite med eldim innan jag också. Om man får dimensionera säkringen efter utlösningsvillkoret och inte spänningsfallet så går det ju med 1,5mm2 också om man säkrar lågt. Men det är väl lika bra att ta 2,5mm2 kanske.

02 sep 2013 22:49 #4 av Henrik Eriksson
Upp till dig. Är det till en kunde skulle jag aldrig gjort det. Till mig själv hade det kanske övervägts.

Sidan laddades på: 0.036 sekunder

Senaste foruminlägg