Skall tråda om lite lägenheter och byta alla uttag och brytare och sätta in ny central med jfb. Alla matningar är gamla, skulle gissa 60-tal, svart vit röd kabel. Kan man behålla matningarna eller bör man dra om dem också? Har fast pris på jobbet.
Jag kan bara instämma. Kablarna har ju en beräknad livslängd.
På en utanpåliggande kabel kan du se och känna och göra en bedömning. Detta är svårare med en infälld kabel.
Oftast drar man ju i skyddsjord med så att använda en av de gamla kablarna som dragtråd så måste man ju ändå i med en ny där. Visst går det med dragtråd men inte alltid.
Jag byter allt invändigt om det går. utanpåliggande byts bara om det ser förjävligt ut.
Har du pris på jobbet så kan du kolla vad som ingår i priset
Vad grundar ni på att man behöver byta FK mm från 60 talet? (nyfiken)
Någon som vet enligt erfarenhet angående hållbarheten hos PVC? dom ändrade i tillverkningen på 70 talet men har aldrig fått svar på när man bör byta ut PVC kablar.
Har du pris på jobbet så kan du kolla vad som ingår i priset
Vad grundar ni på att man behöver byta FK mm från 60 talet? (nyfiken)
Någon som vet enligt erfarenhet angående hållbarheten hos PVC? dom ändrade i tillverkningen på 70 talet men har aldrig fått svar på när man bör byta ut PVC kablar.
Det är väl mer erfarenheten av just värmeskadade trådar vid armaturer och så.
Kanske fel skydd, vid lysrörsarmaturer t.ex.
Men jag tycker väl själv att det är sällan som FK dragen till brytare eller uttag ser ut att vara uttjänt i miljonprojektslägenheter.
Ofta handlar det ju just om jorda, och då kan man lika bra byta ut befintliga trådar. Dessutom kan indragning av jord innebära att åverkan görs på de befintliga trådarna. Kan anses vara långsökt, men det händer.
Håller med om detta.
Vart mest irriterad på Richard som kallade mig "oriktig" elektriker
Egentligen tar jag inte åt mig för jag är installatör
Allvarligt så jobbar jag väldigt mycket med äldre installationer, bla. trapphusbelysningar där FK`n är mycket fin förutom i armaturerna. Är mycket jobb samt stora kostnader för kunden att byta FK i alla trapphus (ca 1000 lgh).
Pratar nu med ansvarig konsult som vill att vi ska trä på skyddsslang på dom trasiga kablarna.
Problemet är att själva kopparn är stel som fan med.
Jag har sett en uppgift någon gång om att den allra äldsta FK (och RK) som fanns på 50-talet inte var så bra, isoleringen blev hård och spröd redan efter 10-20 år. Men det var innan sådan kabel användes i bostadsinstallationer, det har däremot varit ett bekymmer i t ex kontrollrum i vattenkraftverk som byggdes på den tiden.
Min uppfattning är att "normal" svensk FK från 60-talet eller senare har i stort sett obegränsad livslängd så länge den inte utsätts för UV-ljus (solljus eller lysrör), varm olja eller lösningsmedelsångor/bensinångor. Möjligen blev det en tillfällig kvalitetsförsämring i samband med oljekrisen 1973, jag har sett en del kabel från tidigt 70-tal som har varit onormalt styv.
Vill man verkligen vara på den säkra sidan när det gäller att behålla kabel i en gammal installation kanske man skulle megga grupperna innan man bestämmer sig.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Lars Blomkvist skrev: Håller med om detta.
Vart mest irriterad på Richard som kallade mig "oriktig" elektriker
Egentligen tar jag inte åt mig för jag är installatör
Allvarligt så jobbar jag väldigt mycket med äldre installationer, bla. trapphusbelysningar där FK`n är mycket fin förutom i armaturerna. Är mycket jobb samt stora kostnader för kunden att byta FK i alla trapphus (ca 1000 lgh).
Pratar nu med ansvarig konsult som vill att vi ska trä på skyddsslang på dom trasiga kablarna.
Problemet är att själva kopparn är stel som fan med.
Sorry, menade att man som yrkesman byter allt gammalt skit.