Tänkte kolla vad ni använder för snygga brytare för radiostyrda markiser som enbart behöver L N PE.
En säkerhetsbrytare är ju inte så snygg. Vridströmbrytare ser ju med ganska industriella ut. Vanlig 2-polig brytare ser ju snyggast ut. Dock går den ju enkelt att slå till och inte låsas. Men slår man av säkringen i centralen och kan låsa sa att ingen skruvar i den eller slår till borde det ju med vara en möjlig lösning.
Är ju bra att kunna koppla vidare till nästan markis, så gott om plats för dubbla kablar + anslutningskabeln.
En frånskiljare måste vara låsbar. Annars är den inte godkänd att praktiskt använda som frånskiljare.
Om den då inte är godkänd att använda som frånskiljare så finns det ju ingen poäng med att ha den där.
Jo det är ju sant, men på markis instruktionen står det 2 polig brytning. Men för att kunna programmera om markis motorn behöver man slå på och av brytaren i kombination för att den ska nollställas. Försöker hitta om det finns krav att man måste han en låsbar eller om det kan räcka med en vanlig 2-polig för att just kunna programmera om. Det man lärt sig är ju att före en motor ska man ha en säkerhetsbrytare. Men få som skulle vilja ha en stor sådan på väggen jämte markisen, därav om man kunde finna en lämpligare.
När man kör trådbunden markisstyrning krävs bara 2-polig brytare vid centralenenheten och ute vid varje motor kan man koppla i en gb dosa.
Teoretiskt sätt duger huvudbrytaren i centralen som frånskiljande. Men kanske inte så praktisk. Den ska vara låsbar om man inte kan ha okulär kontroll på brytaren.
Skulle ju kunna fungera att låsa säkringen man slår av då eller den man skruvar ut.
Nu lär ju aldrig kunden använda brytaren utan kanske mer de som servar motorn. Men de kan ju då bryta i centralen.
Kan man lösade på så sätt hade det förenklat samt funnit snyggare lösningar. Nybyggt hus med en stor säkerhetsbrytare vid sidan känns lite trist.
Exxact serien kommer ju även med sina i antracit och med avart kabel på svart hus kan det blir ganska dålt.
Någon mer som har stött på denna typ av installation.
Har varit i kontakt med först Somfy som säljer motorstyrda markiser. De har inget krav på någon 2-polig säkerhetsbrytare, utan deras syfte med en brytare är enbart att kunna programmera om motorn om något blir fel.
Pratade sen med Per som har företaget EL-Kul och vi kom fram till att låst säkring eller huvudbrytare räcker för denna typ av installation när man genomför underhållsarbete. Han syftade till elinstallationsreglerna 536.3.2.2.
Om brytaren inte används som frånskiljare (pålitlig att arbeta efter i frånslaget läge) så kan du ju sätta vilken brytning du vill, alterntivt skita i någon överhuvudtaget. Om den sen används för funktion är det något annat. Då ställs ju inga andra krav än CE-märkning och ändamålsenlig användning.
Vad det gäller frånskiljningen för övrigt så är t.o.m. en dvärgbrytare att anse som frånskiljare så länge den är märkt som det och mig veterligen så finns det inga dvärgbrytare i Sverige som inte är det. Så vitt jag vet så är de t.o.m. märkta som lastfrånskiljare. Dock krävs ju att man har särskild låsanordning som tillbehör, men det är ju upp till den som ska utföra service att ha detta med sig.
Är det sen praktiskt att bryta i centralen vet ju bara du. I en bostad så kan det ju kvitta, men är det på ett kontor så är det ju synd om alla datorer ska stå nere för att någon ska pilla på markisen.
Om den är godkänd som frånskiljare ska framgå av produktbeskrivning. Jag har letat och letat men hittar ingen komplett beskrivning av just denna brytare. Jag kan dock säga att jag hade med gott samvete kunnat sätta en sådan till en markis då den är godkänd som tvättmaskinsbrytare.
Brukar ni sätta brytare ute för varje markismotor? Jag ville göra det nu på ett jobb men markiskillen tyckte att det blir fult och sa att en annan elektriker brukar bara borra in den fastgjutna anslutningssladden och sätta en kulodosa inne.
Jag tycker att det borde vara bra med en allpolig brytare ute om man ska serva markisen.. ? Om man har kontroll över brytaren (att den sitter bredvid motorn) så behöver den väl inte vara låsbar? Har jag lärt mig..
Johan Andersson skrev: Om man har kontroll över brytaren (att den sitter bredvid motorn) så behöver den väl inte vara låsbar? Har jag lärt mig..
SS 436 40 00 536.3.1.2
Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt uppsikt av den som utför arbetet.
Kanske denna text du tänker på?
Vet inte hur det funkar med det egentligen. Jag vet att de flesta tolkar det som du skriver, men detta är egentligen för mekaniskt underhållsarbete och inte elektriskt underhållsarbete.
Under definitioner så nämns t o m mekaniskt underhållsarbete som specifikt icke elektriskt.
Ser mycket proffsigare ut med en ordentlig brytare som i Patriks förslag oavsett. En proffsig installation är en snygg installation!
Vill man jävlas så sätter man den med stickpropp!
SS 436 40 00 536.3.2.1
...ANM - Frånkoppling för mekaniskt underhåll kan uppnås med hjälp av till exempel:
...
– stickproppar och uttag.
Jag gör mycket markis installationer. Kör med exxact seriens gb dosa och 2-pol brytare i den.
Somy som levererar sakerna kräver bara brytare för att man ska kunna nollställa motor och programmera om den.
Kollade upp vad som gällde om man behöver låsbar brytare men vi kom fram till att hos en privatperson kan man lätt bryta huvudbrytaren i centralen eller skruva ut en säkring.
Detta gör att installationen ser mer smäcker ut och inte klumpig som med en säkerhetsbrytare.
Dock är den helt ok som patrik visar.
Fördelen som jag ser med exxact GB dosa är att man enkelt kan gå in med fler kablar för vidarematning till fler motorer samt sol och vind givare.
Där emot när det är större fastigheter kör jag med säkerhetsbrytare då det kan vara klurigt att bryta centraler där och oftast bryr sig inte fastighetsägare lika mycket om det estetiska på sina fasader.
Tittar jag på installationer gjorde av andra elektriker och även i jobbet så verkar 2pol /alt vrid utan låsning förekomma till 95% av fallen. Värt att nämna är att varje markis har sin egen brytare placerad vid sidan av markisen.
Jag har även sett installationer där det bara sitter en vanliga strömbrytare på insidan. Tror även jag sett det utomhus med!
En annan markis jag vet om så sitter det ingenting förutom "manöverpanelen".
Detta är bostäder lgh och villa så enkelt att bryta i centralen. Dock hur många kontrollmäter både en och två gånger och dessutom plomberar och märker upp att arbete pågår mm?
Henrik Eriksson skrev: Jag gör mycket markis installationer. Kör med exxact seriens gb dosa och 2-pol brytare i den.
Har du något Enr på den? Finns i olika färger också va? Finns det liknande från Elko så man slipper använda Malmbergskopian "Exxact"?
En annan fråga.. Om markisen styrs via en upp/ner-brytare inne så får man ju två spänningsförande ledare + nolla. Då måste man väl ha en trepolig brytare?