Tja! Jag är nybliven andraårsmontör och har en fundering över en egenkontroll som vi fick skriva under att vi hade gjort idag, det var att man kontrollerat att alla dosor och slang i gipsväggar var rätt så att om nånting blir fel sen så blir man själv ansvarig antar jag? Jag har inte hört talas om något liknande innan och vart lite fundersam på vad som händer om något är fel senare, kommer jag personligen bli ersättningsskyldig eller hur funkar det?
Det var dessutom bråttom att skriva på papprerna så hann inte kontrollera allt innan jag skrev på.
En egenkontroll är mer som en checklista man ska gå igenom för att se att man fått med allt.
Ex. som du skrev att man fått med alla slangar/dosor. Man kan ta en sväng efter man anser sig vara färdig och se så allt stämmer överens med ritning. Du kan inte personligen bli ersättningskyldig men däremot kan ju chefen bli grining om du bockat i något utan att kontrollera det överhuvudtaget, tex "Central uppmärkt - JA" så står det inte något på den.
Alla kan göra misstag men egenkontrollen är till för att minimera risken för dem.
Ja det är ju även för att kolla en extra gång så att allt är med. Mycket är dock ändrat mot ritningen pga. han som gjorde ritningarna, konstruktören eller vad det kallas har missat en rätt mycket...
Som montör ansvarar man väll alltid för sitt arbete oavsett om man har skrivit under något eller ej, är det helt fel utfört så hängs först chefen sen den ansvarige som gjort det. Så har jag fått det beskrivet.
Men att du ska göra en egenkontroll är nog mer att chefen behöver ha din underskrift mot besiktningsmannen. Skulle han själv skriva på genomskådas det ganska fort att allt gjorts på kontoret och aldrig av någon som set hur det gått till på bygget.