Pratade med en kollega och vi kom in på åtdragning av koppar kabel, han sa att man aldrig ska efterdra koppar för det formar sig och dra man efter en tid åt ledaren kan den då gå av.
Har själv fått för mig att man ska dra åt efteråt om man kan, till exempel brukar jag alltid känna på alla skruvar om jag öppnar en central (drar inte åt om det känns bra).
Haha Det var en rolig förklaring till varför man ska undvika att efterdra. Din kollega har givetvis fel. Det är väldigt bra att efterdra, om det behövs! Ofta brukar det sitta rätt bra ändå så att det ej krävs, men är det löst ska man dra åt lite.
Hur gör ni när ni drar åt första gången?
Använder ni någon form av momentnyckel och följer monteringsanvisningens åtdragningsmoment?
Eller drar ni tills det luktar traktor?
Ja, det var en retorisk fråga.
Men ofta är dra anslutningar för hårt lika dåligt eller sämre än dra för löst.
Drar man för hårt får man garanterat efterdra när kopparn flutit ut.
Aluminium ska vi inte tala om. Där trillar kardelerna som barren på granen framåt trettondagen.
Vet inte hur många centraler man sett där elektrikern förmodligen sneddragit skruvmejseln i jakt på att få det sitta ordentligt eftersom det som är kvar av det som en gång var kardeler mest liknar nån liten platt historia och vars tjocklek kan mätas i ångström.
Länge leve snabbanslutningar och momentbult (så länge man inte har för avsikt att plocka isär det igen).
Obs! Jag försöker i ovanstående text göra mig lustig ifall det skulle gå någon förbi.
Långt ifrån alla drar åt tills plomberna ryker, men många gör det.