N1XV 5x16mm ca 80m (någon meter extra tilltagen) 25A(något säger mig att det är 35A Men vi räknar på 25A) Klarar man utlösnings villkoren?
Är en 5x10mm som ska bytas ut då maskinen flyttas. Jag tänkte först att med en sådan lång kabeldragning så kanske man borde upp ett snäpp över 16mm kanske?
Lika så så har jag ett gäng grupper på ca 45-65m 10A. Bättre att gå upp till 2,5mm?
Har ett litet kylrum där armaturernas matning går upp på "loftet" Bör man använda EKLK eller liknande? för EKK är väl inte godkänt för det?
80m 16kvmm borde inte vara något problem (utan att veta vad du har för nät bakom)
men 45m för en1,5kvmm låter långt och även 65m på en 2,5kvmm kan bli knepigt,
För att beräkna utlösningsvillkor måste du veta förimpedansen. Annars blir det bara en mer eller mindre kvalificerad gissning.
80 m N1XV 5g16 är dock helt lugnt även om den säkras 35 A. Du måste upp i över 500 mOhm förimpedans för att det ska bli problem med utlösningsvillkoret.
Hmm.. Tycker 16 verkar onödigt grovt.. slog in nåt i El-vis och då räcker 6 mm2 (räknade bakåt på förimpedansen till 180mohm) Vet inte om jag missat nåt fatalt?? Klart förimpedansen kan vara högre om det är i sista stugan på landet men har man maskiner och kylrum så känns det lite mer stad??
Holmlunds Elektriska
This message has an attachment file. Please log in or register to see it.
Urban Holmlund skrev: Hmm.. Tycker 16 verkar onödigt grovt.. slog in nåt i El-vis och då räcker 6 mm2 (räknade bakåt på förimpedansen till 180mohm) Vet inte om jag missat nåt fatalt?? Klart förimpedansen kan vara högre om det är i sista stugan på landet men har man maskiner och kylrum så känns det lite mer stad??
Kan du ha missat att räknat på säkringen som överlastskydd?
Dessutom klarar man inte 2% spänningsfall med 6mm2 på den längden.
Ska man ta ut 35A så är det 16mm2 som gäller.
Såvida det inte som nämts, är längst ut på en ALUS långt ifrån all redlighet och civilisation dvs där linjemästare Karlsson jobbar . Sen om det är 20 eller 30 graders omgivningstemp spelar ingen nämnvärd roll i sammanghanget.
Naturligtvis är spänningsfallet beroende på belastningen men man klarar 12,5 kW innan man når 1,97%.. Maskinen i fråga kan knappast startas på 25 eller 35A säkring med startström och annat om den är så stor..
Personligen skulle jag inte välja 6mm2 men lite tänkvärt är det ju.. Men knappast att jag skulle ta 16 snarare 10mm2..
Holmlunds Elektriska
This message has attachments files. Please log in or register to see it.
Last edit: 11 okt 2012 16:19 by Urban Holmlund. Orsak: fel på bilaga