Räknar effekt eller dra från höften?

28 aug 2012 11:03 #1 av Christoffer Gustavsson
Sitter och planerar för nyinstallation i en 600m² stor verkstad/lagerhall. Kunden vill ha mycket 3 fas uttag och en hel del 16A dubbeluttag och drygt 50 lysrörsarmaturer. Då man frågar vad som skall kopplas till dessa uttag vet de inte än, de vill gardera upp sig ifall det behövs någon gång.. Hur brukar ni dimensionera i dessa lägen? Skall man anta att det bara kommer vara någon svets och kompressor som flyttas runt eller skall man dimensionera för att det är fullt i alla uttag med diverse maskiner efter något år? Som jag nog inte tror..

//:CG

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2012 05:54 - 29 aug 2012 05:55 #2 av Niklas
Låter som ett ställe jag skulle ha satsat på uttagslådor med JFB och säkringar. Sy vidare mellan lådorna med EKKJ 10mm². Borde man inte kunna lägga 4-5 lådor per matning? Man kan ju alltid diskutera förutsättningarna med kunden.

Inkommande bör väl dock tas till ordentligt och vara förberett för utbyggnad.
Kommer det till effekt för ventilation, värmepump?
Som du verkar vara inne på är det ju även frågan om villken typ av verksamhet som ska bedrivas.
I en bilverkstad t.ex. är det ju sällan som många stora strömförbrukare används sammtidigt. Det är ju annorlunda om det är ett företag som svetsar hela dagarna.
Bilagor:

31 aug 2012 07:08 #3 av Christoffer Gustavsson
Ja det är ju alltid en återkommande fråga hur man skall dimensionera inkommande i dessa lägen. Från HC ut till uttagsgrupperna dimensionerar man ju som vanligt men med dagens tariffer och kopparpriser så bör man nog tänka på inkommande. I den här situationen har man 100 meter till stolpen. Då kan man håll sig för skratt när man skall betala servisen, men går man med lägre tariff så får man ju också ner arean på servisen men då är man som sagt begränsad för framtida behov. 100W/m² läste jag i ett tidigare inlägg, men låter lite högt i mina öron. Man får väl ta en diskussion med kunden och fråga hur dom vill ha det.

//:CG

31 aug 2012 19:11 #4 av Jonas
Vet inte hur många gånger man dimensionerat för kända laster plus en del att växa i, sen när man mäter den verkliga lasten hamnar man på 25 - 30%, kanske upp till 50% om man har tur, av vad man trodde. Ska det vara större maskiner eller bara sånt som finns på Jula? Lager/verkstad gör att jag tror ganska små laster, belysning 5 - 6 kW sen vete gudarna...

Jag skulle råda kunden att köpa något sånt här E2874186, 63A strömskena 3m kostar 2035:- GNP och man är flexibel, sparsam med uttag nu och komplettera snabbt vid behov, se till att det finns 2 - 3 boxar i reserv hemma hos kunden, kan vara beställningsvara.

Om jag skjuter från höften: beräknat behov 125A servis, verkligt behov 63A servis om inga stora laster tillkommer.

Sidan laddades på: 0.086 sekunder

Senaste foruminlägg