...på vad kul vi kommer få i framtiden med service på bostäderna som vi gör nu, med trådar som byter färg i varje dosa (blå tändtråd till svart, svart tändtråd till brun osv) och slangar som är taskigt förlagda liite för långa sträckor osv.
Ja man får se hur det går att byta tråd i alla slangar som förläggs nu med färdig dragen tråd:)
Tror att många kommer ha problem att dra tråd i rören efteråt, kanske inte alla men de ställen där man pressat för att få in slangen i ett hörn riktigt eller liknande. Så man kanske återgår till VP-rör igen:)
Men jag ser inga problem, då det är jag som är konsult nu och kan bara säga vad som ska göras och behöver inte göra det:P
Men självklart kommer de ge mer jobb som kan vara bra, men kanske sämre för kunden. Då jobben blir dyrare och vill "försöka" lösa problem själv istället.
Jag ser snarare problemet så att idag så vet jag både och får strikta order om att inte röra mer än just dosan man är i. typ. Fast hur kul är det när man har en grön en gul och sen plötsligt en gröngul kabel. Det bådar inte gott kan jag säga.
Svart och brun är ju inga dimmor. Sen är man bara vaken så hittar man det rätt snabbt. fast jobbigt kommer det bli iaf.
Skulle dra i en nolla till spismatningen i samband med köksrenovering mm. Har lite kämpigt med att få ut en ledare men sen glider det på och tar nästa tvä. som kommer där med lite kraft. Binder i 5x2,5 och ska dra igenom. Kommer ca 2m tvärstopp. Drar allt vad man bara kan man hammaren virad runt dragtråd. 10cm till.
Sen satt skiten där.
Jag och en kollega höll på i ett par timmar med att luska ur var stoppet satt, var röret delat på sig eller om de var något spik i taklisten i källaren som träffat röret mm. Iaf. Vi lägger ner det där och bestämmer oss för att dra en ny matning senare.
Vi börjar med att dra igenom till Diskmaskinen mm. går rätt trögt som fan, Sen släpper det och kollegan som stod i källaren vid centralen fick sig en mindre dusch och ett plastkblött golv då röret var fullständigt fullt av vatten!
Huset är byggt 1935 om jag inte hörde fel av snickaren. Troligen renoverat en gång på sent 60tal/tidigt 70 tal.
Så nog så finns det bekymmer även med de gamla förläggningarna då man inte kan få i nya trådar mm.
Hur många har dragdosor var 20onde meter förövrigt?
Hur kom det sig att röret var fullt av vatten? Var det kondens ?
Passerade röret ett ouppvärmt utrymme på vägen till köket ?
Eller hade nån kopplat ihop röret med tappvattnet
Skulle tippa på vattenläcka eller att det rinner in regnvatten någonstans.
Vatten från gjutningen är det inte skulle ju ha dunstat bort tycker man?
Röret gick mitt i huset i taket/golvet mellan källarplan och markplan.