Jag snubblade över en frågeställning idag. Jag ställer mig den själv nämligen
Arbetsuttag i ställverk vid nyinstallation behöver ju som bekant inte utrustas med jordfelsbrytare.
Men jag ställer mig frågan, finns det något gång den kan ställa till problem utan att det är ett egentligt fel?
Det jag tänker på är om någon utrustning i ställverket havererat och man behöver koppla in reservutrustning via förlängningskabel och denna utrustning inte är gjord för att ligga via jordfelsbrytare.
Kan man komma i ett sådant läge?
Om man behöver koppla in t.ex.frekvensomformare, eller utrustning med nätagg.+ nätfilter(modell större) så är det ju mycket troligt JFB löser. Vet inte men har hört att läckström till jord i ett nätagg till en vanlig PC kan ligga på ca. 3,5mA?
Johannes Hammarstedt skrev: Det jag tänker på är om någon utrustning i ställverket havererat och man behöver koppla in reservutrustning via förlängningskabel och denna utrustning inte är gjord för att ligga via jordfelsbrytare.
Kan man komma i ett sådant läge?
Då kör man så klart en tjuvkoppling på samlingsskenorna oavsäkrat så går det igen!:tummeupp: Näe men gruppen är ju obelastad så löser JFB är det ju apparaten i sig som har för mycket läckström, kan ju inte vara fel med JFB i vilket fall, annars får man ta med ett litet elverk eller nåt.. Men det borde fungera fint.