Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 19 jan 2016 09:26 - 19 jan 2016 09:29#1av Ronnie Lidström
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Har ett intressant jobb på gång. Kunden vill att allt ska vara så "retro" som möjligt.
De har köpt massa gamla prylar på loppis, det mesta var begagnat i tvivelaktigt skick, men en låda stack ut ur mängden:
9 st "Bulla-Kipp" utanpåliggande strömställare. Oanvända i kartong! :tummeupp:
Jag skulle gärna installera gammalt material om kunden så önskar.
Men jag skulle naturligtvis vara vaksam på skick, belastningsförmåga, konformitet med dagens regler osv.
Så det betyder att gamla ej petskyddade uttag i princip skulle gå bort, om jag inte får placera de högt eller "blockerat".
Det betyder att saker som har märkström på under 10A blir problematiskt, men kan vara lösbart.
Det betyder att jag skulle vilja provköra gamla uttag och strömbrytare med en last på säg 1000W eller så, (en radiator, brödrost, vattenkokare etc,) och kolla så det inte blixtar mer än på nya prylar när man bryter eller drar ur proppen.
De där nya (gamla!?) brytarna i kartong kan faktiskt vara av bättre kvalla än en del av dagens skit.
Kolla bara vad de har för märkström.
Men har de t.ex. 6A kan det kanske vara OK ändå, om det endast går till en belysningsgrupp. För är inte lamputtagen på 6A också?
Niklas skrev: Menar du att du ska installera gammal elutrustning?
Ja. Kunden har ju alltid rätt vet du
Men det gäller så klart bara material som är helt och säkert att använda. Dessa strömställare samt några pyttesmå runda kopplingdosor (blir säkert kul!)
Eluttagen dömde jag ut eftersom de var ojordade, ej petskyddade samt för grunda brunnar.
Brytarna är stämplade med 250V 6A så det blir egna belysningsgrupper med 6A säkring och uttagen på en egen 10A.
Jag lyfter denna tråden lite. Jag vet att ämnet redan diskuterats i denna tråd men jag har ändå en fundering på om det är okej att använda gammalt sedan tidigare oanvänt elmaterial?
Jag var på besök hos en föredetta elektriker här om dagen och kikade på hans lager med elmaterial. Han har många kartonger med oanvända strömbrytare, armaturer, kopplingsdosor och vägguttag från 50-, 60- ,70-talet.
Jag blev väldigt sugen på att byta ut strömbrytarna i min villa mot "nya" oanvända gamla strömbrytare och kopplingsdosor.
Finns det något som säger att man inte får använda gammalt elmaterial om det är helt och uppfyller rätt kapslingsklass?