Som Rickard sa så är det den blå LED dioden som tillsammans med de tidigare röda och gröna som gör att man kan få "vitt" ljus.
Anledningen till att jag skriver inom "" är att ljuset upplevs som vitt när det egentligen här Rött, Grönt och Blått.
När man ser vitt ljus från en LED armatur så ser man egentligen tre olika våglängder, där det röda ligger runt 650nm, det gröna ligger runt 520nm och det blå ligger runt 460nm.
Forskningsrapporten som jag bifogade avslöjar att det blåa ljuset med våglängd 460nm från den nu Nobelprisbelönade blå LED dioden har orsakat kroniska skador på albino råttor efter c:a 1 månads exponering.
Skillnaden i rapporten på "Blue LED" och "White LED" är att "Blue LED" är endast den blå dioden, 460nm, som lyser och därför skapar ett blått ljus. Inget som någon kommer vilja ha, men för att jämföra med "White LED" som har fullspektrat av Rött, Grönt och Blått ljus.
Vad man kan utläsa ur rapporten är att det blåa ljuset på 460nm är skadligt för ögats receptorer och skadorna finns så väl i fullspektrat som i den isolerade utstrålningen av blått ljus.
Jämför man med lysrörsljuskällor så har dessa en betydligt mindre skadlig inverkan på ögat.
Det vad jag är orolig för är att den redan idag fartblinda framfarten för LED kommer ta ytterligare fart och att forskningsrapporter som varnar för dess effekter på hälsan ignoreras och bortförklaras. Likt hur Lomma Eternit på 70-talet avfärdade rapporter om asbestens skadliga inverkan på hälsan.
Kommer man om 20-30 år behöva betala notan för denna i synes ostoppbara framfart med omfattande synskador på framförallt personer med stillasittande jobb på kontor, och framför allt framför dataskärmar?
Edit:
På denna bild kan man se skillnaden mer grafiskt. Man kan se den högre frekvensen i den blåa våglängden som gör den skadlig för synen.