Trapptändning mellan bostad och garage (med egen central)

06 dec 2011 19:36 #1 av Anonym Gäst
Jag håller på och projekterar en totalrenovering av en villa med ett fristående garage. Ledningar för vatten, avlopp och elmatning mellan serviscentral på stolpe och gruppcentral i bostaden kommer in på samma ställe i byggnaden; i mitten av husets ena gavel.

Garaget har en egen central. YTTERBELYSNINGEN på GARAGET ska styras via en TRAPPOMKOPPLARE innanför entre'n i bostaden (i mitten av husets ena långsida) och en i garaget.

2 frågeställningar:
1. Hur gör jag för att minimera risken för personskada? Om strömmen bryts i bostadens central är ju fortfarande omkastaren i bostaden strömförande (om garagets ytterbelysning går på garagets central) och omvänt: Om strömmen bryts i garagets central är ju fortfarande ytterbelysningen och omkastaren i garaget strömförande (om matningen kommer från bostaden). Bör/måste apparaterna märkas upp (med exempelvis "Avsäkrad i bostad" respektive "Avsäkrad i garage")? Är det bäst med matning av gruppen från bostadens eller garagets central? Finns det speciella krav?
2. Måste kabeln mellan garage och bostad gå in på samma ställe som övriga ledningar?

Tacksam för svar
//Tony

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2011 19:42 #2 av Ronnie Lidström
Varför inte styra ytterbelysningen mha automatik? (Astrour tex)

Om kunden absolut vill ha manuell tändning på ytterbelysningen så skulle jag satt en trådlös svagströmsknapp i bostadsdelen.

Kolla in eltakos sortiment

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 dec 2011 19:46 #3 av Rikard Ågren
Jag skulle mata belysning och brytare från garaget och märka upp det som du tänkt i boningshuset. Man kan ju placera brytaren lite avskilt också.

Eller varför inte köra belysning över ett astrour, då behöver du inga brytare

Projektledare el, styr och automation

06 dec 2011 19:46 #4 av Richard
eller impuls relä, med 24 volt´s spänning.

eller trådlöst som Ronni beskrev.

07 dec 2011 06:37 #5 av Marcus Lundström
Jag ser inget hinder med att ha gruppledningar från olika centraler i samma rum. Sådana installationer finns ju över allt.
Om du känner att det kan bli en farlig situation vid byte av brytaren så kan du ju märka upp på något sätt, -antingen vid elcentralerna eller vid brytaren.
Kabeln måste inte gå på samma ställe som de andra.

07 dec 2011 07:11 #6 av Johan Andersson

Marcus Lundström skrev: Jag ser inget hinder med att ha gruppledningar från olika centraler i samma rum. Sådana installationer finns ju över allt.
Om du känner att det kan bli en farlig situation vid byte av brytaren så kan du ju märka upp på något sätt, -antingen vid elcentralerna eller vid brytaren.
Kabeln måste inte gå på samma ställe som de andra.

Hos privatpersoner är väl detta inte så bra?

Vanliga "svenssons" får ju byta en strömbrytare själv. Och jag har sett att många kunder bara slår av huvudbrytaren på centralen, sedan börjar skruva lös brytare. Hur många "svenssons" äger ens en spänningsprovare?

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg