Rörelsedetektorer i korridor

20 okt 2011 16:56 #1 av Johan Runesson
Jag ska göra om en belysningsstyrning i en korridor, som nu består av impulsrelä i centralen och 3st tryckknappar. Jag tänker byta till rörelsedetektorer och vill dra så lite kabel som möjligt. Allt är utanpåliggande installation, men kopplingsdosorna är lite krångliga att komma åt. Jag har inte kollat om det finns nolla i tryckknapparna än, men troligen så gör det inte det. Finns det rörelsedetektorer som ej behöver nolla som kan styra en kontaktor, eller måste alla ha resistiv last? Kanske man inte behöver någon kontaktor utan kan köra direkt på detektorerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2011 17:14 #2 av Marcus Lundström
De enklaste Eljo och Elko kräver ingen nolla så det är bara att byta ut brytarna och impulsreläet till en kontaktor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2011 17:40 #3 av Johan Runesson
Men dom brukar väl kräva resistiv last på minst 40w eller liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2011 18:29 #4 av Ronnie Lidström
Brukar dom? Nog har jag för mig att jag har styrt kontaktorer med rörelsevakter utan nolla.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2011 20:27 - 20 okt 2011 20:41 #5 av Johan Runesson
Eljos enklaste verkar behöva minst 40w i alla fall och om man parallellkopplar 3st så krävs det minst 80w. Jag försökte bifoga en bild från manualen, men jag lyckas inte.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 12:01 #6 av Richard
Skippa tidreläet. Låt detektorerna gå direkt till armaturerna.
Osäker om 3 olika kan ligga parallellt om dom är avvden enklare varianten.

Kolla på easylux's hemsida.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2011 15:07 #7 av Johan Runesson
Det löste sig, det fanns nolla! Under 2 av strömbrytarna så fanns det ett vägguttag och till den tredje strömbrytaren så var det en femledare dragen. Jag har nu beställt Eljos rörelsedetektorer som kräver nolla, vägguttagsinsatser, 2-facksramar, 2-facksdosor och en liten kontaktor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder