Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476

Ska dra ljus på en tomt men nu vill de ha ett DALI system

21 jul 2018 16:00 #1 av Eric Lander
Jag har snart dragit klart elen här på tomten med två hus och ett trefasuttag med relän mellan och så vidare. Inget proffs alls men har inga medel för elektriker nu och det ska in ett DALI-system för att spara ljus på vintern bland annat. DALI låter jag någon göra men är det nån som kort kan förklara hur det funkar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jul 2018 11:23 #2 av Lars Blomkvist

Eric Lander skrev: Jag har snart dragit klart elen här på tomten med två hus och ett trefasuttag med relän mellan och så vidare. Inget proffs alls men har inga medel för elektriker nu och det ska in ett DALI-system för att spara ljus på vintern bland annat. DALI låter jag någon göra men är det nån som kort kan förklara hur det funkar?

DALI är en förkortning på Dalai Lama som utvecklade en teknik i ett kloster för dom som inte har förstånd att låta bli det olagliga.
Tekniken har sedan spridits som en löpeld och kan nu studeras på exempelvis Byggahus.
Tekniken är väldigt effektiv för de som inte har fullt utvecklad hjärnkapacitet eller i folkmun så kallade korkade.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Marcus Lundström, Robin Strandberg, Jan Wahlberg

23 jul 2018 13:06 #3 av Johan

Eric Lander skrev: Jag har snart dragit klart elen här på tomten med två hus och ett trefasuttag med relän mellan och så vidare. Inget proffs alls men har inga medel för elektriker nu och det ska in ett DALI-system för att spara ljus på vintern bland annat. DALI låter jag någon göra men är det nån som kort kan förklara hur det funkar?

'

det borde gå att googla hur ett dali system fungerar?

30 jul 2018 15:54 #4 av Electrum

Eric Lander skrev: DALI låter jag någon göra men är det nån som kort kan förklara hur det funkar?

Kontrollenheterna skickar DALI-meddelanden på DALI-busen, som alla drivdon lyssnar på.
Stämmer meddelandet med drivdonets adress, grupp eller scen eller broadcast så lyder drivdonet instruktionen.

DALI-busen är normalt klenspänning, men inte SELV så den måste behandlas såsom starkström vid val av kabel och val av felskydd.

DALI-busen kan vara busnät, stjärnnät eller en kombination, men det finns begränsningar i längd och krav på area.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Eric Lander

Sidan laddades på: 0.063 sekunder