Jag har monterat LED-belysning i ett kök. Det är en Jolly converter som nu styrs av 2st återfjädrande tryckknappar vid varsin sida av rummet.
Nu för att krångla till det lite extra så vill kunden även styra denna belysning med en tredje tryckknapp vid diskbänken (under överskåpet).
Det är väldigt jobbigt att få dit en kabel på ett snyggt sätt, så jag tänkte att detta måste väl gå att lösa trådlöst?
Jag har sett att det finns vanliga trådlösa dimmrar. Men går det få en slutning i en mottagardel då man trycker på en sändarknapp.. Om ni fattar vad jag menar!
Hos schneider elektrik finns något,
Men blir nog om koppling lite här som var med denna, och kanske inte tryck knappen
passar in i kök's miljö. Men detta hittade jag nu sådär lite snabbt:
XB5RMB03
E 37 302 03
• Sändare med plasttrycke
i ergonomisk kapsling
• Ej programmerbar mottagare
1 vxl reläutgång
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Arbetsström/ Impulsrelä puck, 1 NO-kontakt EJ potentialfri 10A/250V AC.
Om man ställer den i "Arbetsström" läge så ger den en slutning bara då du trycker på knappen. Dvs en kort slutning om man trycker snabbt på knappen och en lång slutning om man håller in knappen. Det är en icke potentialfri kontakt. dvs du får 230V fas ut då kontakten sluts (funkar ju bra till vanlig Jolly, men inte till tex Jolly micro). Det finns en annan variant som har potentialfri kontakt.
Knapp för att styra denna:
E: 1709496 (Eljo Trend design, som passar i sådana kombiramar)
E: 1709763 (Elko RS, Elko Plus)
Finns även andra design-varianter