Behöver koppla ihop en belysningsgrupp på ett sätt som jag inte gjort tidigare och ville kolla om någon vet hur man får till detta smidigast. Ni får ursäkta den "taskiga" skissen men tror det flesta förstår vad den visar.
Lyset ska givetvis matas ut från en 3-fas kontaktor men har bara ritat in spolen på kontaktorn. Belysningen ska vara tänd konstant under vissa tider genom tidur, men när tiduret inte är tillslaget så ska en rörelsevakt tända belysningen. Sen ska man självklart kunna manövrera allt med omkopplaren. Auto (tidur/rörelsevaka), av eller manuellt tillslaget.
Detta är för övrigt ett mycket vanligt sätt att styra belysning i utrymmen (tex trapphus och korridorer) där det springer mycket folk vissa tider. Tidkanalen kan man lägga centralt placerad någonstans och dela ut till olika gruppcentraler.
Är det flera rörelsevakter så kan man ställa tiden på vakterna lågt och istället sätta ett frånslagsfördröjt relä som styr tillkopplingstiden. Då behöver man inte springa runt till alla pirarna när det är dags att förlänga eller förkorta tiden
Du kommer att få samma funktion med dom två olika skisserna du gjort
I din första skiss så bryter tiduret matningsspänningen till rörelsevakten men matar istället spänning bakvägen på tändtråden
Som jag beskrev det, och som du också ritat i den andra skissen, bryts inte matningsspänningen till rörelsevakten, den kommer alltid att vara spänningssatt. Istället bryts tändtråden från rörelsevakten av tiduret. Tändtråden blir aldrig matad bakvägen
Detta tycker jag är det korrekta och säkra sättet att bygga upp det. Säg att rörelsevakten går sönder och behöver bytas. Den stressade elektrikern mäter på ingången och tänker att det är spänningslöst, när det fortfarande ligger spänning på tändtråden. För mig känns det fel att koppla så.
Rikard Ågren skrev: Du kommer att få samma funktion med dom två olika skisserna du gjort
I din första skiss så bryter tiduret matningsspänningen till rörelsevakten men matar istället spänning bakvägen på tändtråden
Som jag beskrev det, och som du också ritat i den andra skissen, bryts inte matningsspänningen till rörelsevakten, den kommer alltid att vara spänningssatt. Istället bryts tändtråden från rörelsevakten av tiduret. Tändtråden blir aldrig matad bakvägen
Detta tycker jag är det korrekta och säkra sättet att bygga upp det. Säg att rörelsevakten går sönder och behöver bytas. Den stressade elektrikern mäter på ingången och tänker att det är spänningslöst, när det ändå ligger spänning på tändtråden. För mig känns det fel att koppla så.
Givetvis är jag med på att spänning bakvägen är tokigt. Tog en stund att klura ut den rätta lösningen men kika på sista bilden så ska det vara rätt. Bortsett från att 1 på H-0-A ska till 1 på uret